|
|
|
|---|---|
|
Suck....bilen blåryker när jag kallstartar, men det varar bara i ca 20 sekunder, sen upphör det....har aldrig blårök när motorn är varm, det ryker inte heller i ngn annan färg... jag tänker direkt på antingen kolvringar eller ventiltätningar, men det kan ju vara en spricka i toppen....skall förhoppningsvis göra ett komptest imorrn så att jag kan se vad som är defekt...frågan är då: hur mycket kostar det om kolvringar och/eller ventiltätningarna behöver bytas? för om det blir för dyrt så kan jag ju lika gärna byta till en 325 motor.... BMW, Bayerische Motoren Werke | |
|
Kolla på www.motornord.se Dom har det du behöver..Men det jag tänker på är ventiltätningarna som är slut..Kostar typ 15kr st + ny topppackning,och förståss en del pilljobb är det men kul.....Föresten hur långt har motorn gått?? hjorten |
|
|
asså jag blir trött!! :) kollade oljan i måndags och då var den låg, fyllde då på ca 3 deciliter så den hamnade lite över mitten...nu precis var jag ute och körde, och då varnade checkkontrollen för låg oljenivå!. Jag stannade bilen, men eftersom motorn var varm så sket jag i att kolla oljan, så jag fyllde på 2 deciliter och körde vidare, men inte släcktes varningen i checkkontrollen för det :( skall kolla nivån imorrn när motorn är kall....känns som att antingen ringarna eller tätningarna är slut om den gör av med så mycket olja på så lite tid (varken trågplugg/trågpackning/ventilkåpspackning läcker). motorn har gått ca 19500 mil.. ok, jo jag vet att tätningarna inte är dyra, men jobbet runtomkring..måste man inte ta av toppen oxå? är det svårt att byta kolvringarna, känns som att det är rätt mycket som måste demonteras då...eller vad kan en verkstad ta för att göra det jobbet? tror nästan det är bättre att leta efter en fin 325 motor istället om det skulle kosta för mycket att byta ringar/tätningar... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
| man kan ta ett gamalt t-stift och sätta dit anslutning för tryckluft på. sen trycksätter man en cylinder i taget och byter tätningar, trycket håller kvar ventilerna i toppen medans man byter ventiltätningarna :) | |
|
Konstigt att den gör av med så mycket olja..Ja du ska du byta kolvringar oxå så är det ju bara att lyfta ut motorn,visst går säkert att byta med blocket kvar i bilen men personligen tycker jag att det är lättare att plocka ur motorn..Toppen skulle jag kunna fixa till dig om det bara är tätningarna som är slut...Men då bör man även byta lager i motorn..Så det bästa är kanske att leta rätt på en 325 motor som du säger..Men dom börjar bli lite svåra att hitta tycker jag... hjorten |
|
|
Lita inte så noga på checkkontrollampan för oljenivån. Fyll istället på olja till översta nivån på stickan och se efter hur många mil du kan köra tills det är nere på min på stickan. Oljelampan på Checkkontrollpanelen kan få fnatt ibland... |
|
|
uppdatering! gjorde komptest idag... 1:a cylindern (vid kylaren): 10,5 2:a cylindern : 10,5 3:e cylindern : 11,2 4:e cylindern : 11,1 5:e cylindern : 10,9 6:e cylindern : 11,1 min. komp skall vara 10,0 bar enligt handboken... skall tillägga att trycket byggdes upp rätt snabbt oxå, runt 3-4 kompressionstakter så var trycket uppe, drog dock en 2-3 takter till för att få ett stabilt värde... jag tror att oljan är för tunn för motorn...oljan jag kör på nu är en 10w-30 (mineral), tidigare hade jag en 20w-50 (mineral) och då blårök den aldrig, samt att den drog inte lika mycket olja (den enda oljan som försvann var den som läckte ut vid oljepluggen på tråget...) så jag skall testa att byta till samma 20w-50 olja (mineral) som jag hade innan och se om det hjälper... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
...bättre att byta till en syntetisk oljan med SAE-klassning 5W50 eller 10W50! Syntetolja är mer kemiskt stabil och har tendenser att inte avdunsta/förbrännas lika lätt/snabbt som delar av mineraloljan gör! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
hmm....jag skall även tillägga att tändstiften såg fina ut. grå-brun beläggning på allihopa... Johan B: jag vet inte alls mycket om oljor, men många som jag har pratat med säger att man inte skall ha syntetiska och tunna oljor i äldre motorer, då dom oljorna kunde lösa upp packboxar och liknande... sen vet jag inte om det är bättre eller dåligt att byta till en 20w-50 mineral, troligen sämre enligt Johan B's inlägg, men jag vet att bilen rök inte alls samt att motorn inte förbrände i närheten av så mycket olja som den gör nu....PUNKT! :) :) sen är syntet dyr... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
Gold |
Oljenivålampan på checkkontrollen kan ta en stund på sig att slockna efter påfyllning har jag upplevt ett par ggr efter påfyllning. |
|
Bmwfreaken: Helt rätt!Byt till tjockare olja så ska du se att det blir bra. |
|
|
BMW-freaken, det är en myt som tyvärr är seglivad myt som inte stämmer riktigt. Det är sannt så till vida att det är dumt att använda sig av de tunnaste oljorna i en sliten gammal motor, MEN de tjockaste oljorna är just syntetiska! En oljas tjockhet när den är varm, är den tjockhet som är intressant i detta fallet! En oljas varmviskositet anges av det högre klassningsvärdet i SAE-klassen. Som exempel kan man ta att en mineralisk 15W30-olja är mycket tunnare än en syntetisk 5W50-olja, när de är varma. Att den mineraliska oljan i detta fallet har "konsistens koskit" när man tittar på den i flaskan, och att syntetoljan är "tunn som vatten" säger ingenting om hur den fungerar när den är varm, samt är bara en fördel då du får igång oljecirkulationen snabbare när motorn är kall! Till din motor skulle jag föreslå en olja med ett relativt högt varmviskositetsvärde (som mäts vid 100 grader C), t ex 50 eller 60, i kombination med ett kallviskositetsvärde (som mäts vid 40 grader C) som inte överstiger 10W. Vill du har en riktigt "tjock" och mycket bra olja, föreslår jag Castrols TWS (10W60), men den kostar ca 180-200kr/litern! Att syntetolja löser upp packningar mm. är också en seglivad myt, med en viss sanningsförankring i de allra första syntetoljornas (60-70 talet) egenskaper när de slogs i motorer som hade körts på mycket lågkvalitativa oljor. All modern olja rengör ungefär lika bra, då det är detergentadditiven som fungerar som "tvättmedel" i oljan. Det är ingen större skillnad avseende andelen detergentadditiv mellan olika oljetyper (mineral, delsyntet eller helsyntet). Detta under förutsättning att det handlar om kvalitetsolja från en seriös tillverkare! Mineraliska oljor är mer spretiga i sin sammansättning av kolväteföreningarna, och de lätta kolvätena förbränns/dunstar lättare än syntetsoljans mer homogena sammansättning av långa kolvätekedjor. Det gör att dels får man en högre oljeförbrukning med mineraloljor, dels är mineraloljor inte lika stabila i sina egenskaper då sammansättningen av kolvätemolekylerna förändras med tiden. Kort sagt: köp en syntetolja, förslagsvis med SAE-klassning 5W50 (som är "lika tjock" när den är varm som den mineralolja som du funderade på, men har extremt mycket bättre smörjegenskaper när den är kall!) Sedan kan man tyvärr påtala att okunskapen om oljor är skrämmande stor, även hos de som säljer motorolja till vanliga kunder, samt hos många mekaniker i verkstäder i detta land! Skrönor och myter figurerar friskt i dessa kretsar och sällan har man några hållbara eller sakliga skäl för olika försäljningsargument..... :o( Mvh |
|
Rico80 |
oljelampan i checken ska man inte lita så mkt på för det första kan det ta ett bra tag efter att du har fylt på tills oljan är nere! plus att denkan tändas lite som den vill verkar det som min tändes här om dan kollade oljan mitten på sträcket åkte till jobbet när jag skulle hem efter ca 9 timmar samma sak lampan lyste tar bilen morgonen efter lyser inte o har inte fylt på heller!! skumt!! har för mig att lampan ska tändas när oljenivån är vid understa sträcket kan ha fel iofs!!! helsyntet är väl inte bra i slitna motorer vad jag har hört eftersom den är "för" bra o gör rent för mkt själv kör jag med delsyntet o det funkar bra tycker jag!!! *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
Rico80 |
det där med blå röken glömde vi visst bort =) som dom säger förmodligen slitna ventil packningar! oljeringen eller kolvringarna borde man ju utesluta helt eftersom dom expanderar väl när det blir varmt vilket gör att dom tätar bättre eller är jag ute o cyklar??? *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
|
Johan B: hmm jag har ingen aning om det som du säger stämmer, men du verkar ju duktigt insatt så jag har ingen anledning att tvivla... hmm om det nu är som du säger att jag skall ha en 5w50 olja till min bil, som kostar 180-200 kr litern?? det känns lixom inte riktigt relevant att lägga ner så mycket pengar på en så gammal bil...visst är oljan en viktig del och det spelar ju en stor roll för motorns livslängd, men jag skall åtminstone testa att byta till 20w50 mineralen och se om det blir bättre, lite skabbigt att köpa olja för typ 900 kr som kanske inte alls hjälper om det nu är så att kolvringar/ventiltätningar är slut....med tanke på att den mineraloljan (20w50) lär vara tillräcklig för motorns krav på olja så tror jag inte att det är ngn fara att hälla i den...det enda kruxet kan ju vara kallsmörjningen som du sa.... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
har nu bytt olja till den tjockare 20w-50 mineraloljan, och blåröken är kvar :( nästa steg är att kolla upp vad som är slut, tätningar eller kolvringar...ngn som vet vad det kan kosta att byta dessa? är det dyrt så kan jag lika gärna skaffa en annan motor.... hur kan man konstatera vilket som är sletet, måste toppen tas av oavsett eller finns det ngn snikmetod? om det finns ngn i Kristianstadstrakten som vet ngn eller som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med detta arbete (mot rimlig ersättning) får ju gärna kontakta mig! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
Woodman |
Låt motorn gå med den tjockare oljan ett par veckor...har du tur så kanske den slutar att blåryka....ge det lite tid att täta. |
|
Woodman: det ligger något i det du säger...jag tänkte själv samma tanke först men tycker samtidigt att det borde bli en rätt så omedelbar skillnad? jaja, jag låter den få lite tid på sig, det kan ju hjälpa! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Ventilstyrningar, lätt o fixa och billigt. Precis tvärtom är det med kolvringarna. Själva ringarna är nog inte så dyra, men om de är slut är troligtvis oxå loppen (där kolvarna går upp och ner) blanka. Borra upp en dimension innebär då nya kolvar oxå + den mekaniska bearbetningen. Man kan ju horna loppen mé, men det tycker jag iaf är en nödlösning om man ändå har plockat ner alltihop. Mao Byt styrningarna, ryker den fortfarande; kör till den dör och sätt i en "skrot" motor. :-D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.