AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
335

Hjhälp med tomgång, 530 -88

mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Hm, var till verkstan idag o skulle få däck skiftade till ny fälg, men det visa sej att den var platt... Iaf, skulle hämta nästa i garget, startar bilen och tomgången pendlar! Typ varje sekund gasade den upp till ca 1600rpm, han aldrig gå ner till normalt... Fuck it, åkte till garaget o tillbaks, men probelmet var kvar..
Började felsöka och gjor följande:
Bytt Luftmängdmätare
bytt tomgångs motor
testat att koppla ur vissa kontakter, men den fortsätter...
När jag kopplar ur tomgångsmotorn dör bilen, när jag tar bort spjällägesgivaren varvar den upp, när jag tog temp 2 givaren tyckte jag att den vandrade lite högre i varvtal men det kan vara hörselvilla...
När vi lyfte oljepåfyllningslocket så stabiliserade den sej på 1300rpm, men lät som den gick fett som fan...
Men vad tror ni? Är det spjällägesgivaren eller temp 2 givaren, eller kan det vara tändspolen? Tjuvluft tror jag inte på, den borde inte pendlat lika jävligt då, och inte heller låta som den går fett... Vi har alltså stått 5 gubbar och fnulat ihjäl oss på detta, det var bara ge upp och åka hem me skiten... Den känns ju lite skum att köra med, råkar den ligga på högre varvet när man kommer ner på visst rullmotstånd gasar den på som fan, släpper man gasen lite så är det som den slår av helt...
Hjälp, vad tror ni det är? Tänker inte lämna in den till BMW, kostar för mkt, för långt iväg, lambdan tänker jag inte heller byta det första jag gör då jag inte tror det är den heller...

/Team valsjö/Möken
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det låter som att motorn tar tjuvluft någonstans. Har du kollat alla vakuumslangar? Byt också insugningsbälgen (gummibälgen som går mellan luftfilter och insugningsrör) dessa spricker pga av värme och antalet år som går. Kolla också insugningspackningarna, så att de inte läcker.
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
hade ingen startgas i går, så jag kunde inte kolla med det, ska göra det på lunchen i dag dock... Men att det kom så snabbt, inga symtom alls innan, funkade klockrent och sen så här... Och att den stabiliserar sej på 1300 när jag lyfter oljepåfyllningslocket, men bluddrar som om den gick fett, det tyder väl på ngt annat? Sen tänkte jag när jag åkte till jobbet i morse på att gasar man liiiite och den drar iväg så man släpper av för att kompensera, då är det som om man slår av motorn, sen nuddar man gasen så hoppar den iväg igen, kan det inte vara spjällägesgivaren som gett sej då, banan är av på stängt läge eller nåt?
Typiskt när man ska sälja att det ska vara så här:-(

/Team valsjö/Möken
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det låter skumt. Nackdelen med Motronic är att det sitter så fruktansvärt många givare överallt! Det är ju ett H*****e att hitta den givare som är trasig! Usch. Men du kan ju mäta upp spjällägesgivaren, det står hur man gör i Bentleys Service Manual.
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
hm, bentleys servicemanual? Har nog inte den:-(
Testade med startgas nu på lunchen, inga reaktioner alls...
Det roliga var att när jag startade efter maten så pendlade den lite, men så stabiliserade den sej, tills jag nuddade gasen, sen var det samma visa igen...

/Team valsjö/Möken
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
justerade spjällägesgivaren, saknade klicket som ska vara när manrör gasen, men det är lika ändå...Mätte på den sen, och mäter jag motståndet mellan de två övre stiften så är det avbrott tills över halvgas, men det kanske ska vara så? Mätte jag på de nedre så reagerade det på klick funktionen iaf... INgen som har den där boken som kan skriva hur fasen jag mäter annars??? eller om den ska ge ett visst motstånd hela vägen och inte bara halva som min?
hilfe bitte!?!??!?!?!?!??!

/Team valsjö/Möken
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Bytt spjällägesgivare, samma skit... Kan det vara lambdan ändå?
Vill inte byta den i onödan, nån som vet var man kan mäta upp den utan att krypa under och mäta där, borde ju vara några stift in i boxen... Vilka???

/Team valsjö/Möken
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
helt otroligt alltså, är det verkligen INGEN här som kan dessa förbenade skitmotorer???

/Team valsjö/Möken
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
jaa,bra monolog är det iallafall, kan väl ställa mina frågor så jag själv får svara på de sen...

har nu fundering på den kabel som sitter runt 6:ans tändkabel och sen går in i kabelhärvan vid spridarna typ, vad gör den?? Misstänker att den räknar pulser, kan det vara den som är sönder, när jag kopplade ur den hände inget, men om jag kopplade ur den som går ner o räknar tänder på veven så dog motorn... fatta??

/Team valsjö/Möken
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Ingen?

/Team valsjö/Möken
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
*SUCK*

/Team valsjö/Möken
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
"Den som räknar tänder på veven" är tändlägesgivaren, det är inte så konstigt att motorn dör om du drar ur den. Jag tycker att du ska åka in till en BOSCH-service verkstad som kan dessa motorer och göra en diagnos, det kan ju bero på så många olika fel. Har du kollat upp elen? Så att ingen korrision finns kring jordningspunkter m.m.? Har du kollat alla relän och säkringar inkl reläna under baksätet? Hur är det med bränslepumpen? Låter den som den ska?
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
vart hittar man en sån serviceverkstad? Ta volvo kanske med tanke på att det är samma saker? Alla säkringar är kollade, reläna är bara skadade på, soppapumpen bör pumpa som den ska, för bilen går lika bra som vanligt på gaspådrag... Jordningspunkterna under baksäte är kollade, vet inte riktigt vilka fler det finns, ok den stora till motorn då, men den tror jag e sjysst eftersom startmotorn orkar runt utan problem...
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
ingen som vet någonting eller vaddå?
Har bytt tempgivaren, ingen skillnad...
Var nere på volvo, dom säger tjuvluft eller luftmängdmätare, att vi varit 7 gubbar som kollat, inte hittat ngn tjuvluftsläcka på tre försök, bla med startgas, samt bytt luftmängdmätare verkade dom inte förstå... Men vad kan det vara då? Kan det vara databoxen som skitit sej? Du som talade om ngn bentleybok, har du inget felsökningschema, vilka punkter på kontakterna till boxarna man kan mäta vissa saker på för att se? Garagepolarn hade över detta sprut fast i volvo, och då vet man inte om det stämmer!!!

/Team valsjö/Möken
En fråga bara.... när du bytte tomgångsmotorn satte du in en ny eller beg ???
Jag tycker det låter som den iaf...

Billy B-10
Länk
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
jag lånade tomgångsmotorn från min polares M535 som han åker med, och eftersom den fungerar i hans bil så borde den fungerat i min åxå... man vet ju inte om det är boxen som fittar sej så den går för långsamt eller nåt iofs??

/Team valsjö/Möken
Är det samma tomgångsmotor på både 535 och 530 ?
Det kanske det är , skilljer ju inte så mycket annars på dessa maskiner.

Men har du en jälka otur så kan ju boxen fått sej en knäpp!

Billy B-10
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.