|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
fick oxå 800 pix för det... Diesel-räsern Länk |
|
|
Det är ju ganska idiotiskt det där med ögonkontakt. Hur många har inte solglasögon på sig när dom åker bil en solig dag? Och hur stort ljusgenomsläpp har dom?? |
|
|
Man får trots solglasögon ett ganska säkert intryck av om föraren sett dig eller inte, du ser åtminstone åt vilket håll han tittar. Alternativet om man nu ska ändra reglerna är ju i vilket fall som helst inte att tillåta mer toning på rutorna, utan att förbjuda solglasögon under bilkörning. Tycker du det är en bra idé? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
haha, låter kanon. Man får inte tona glasögonen=) Ganska ofta tittar man ju bara med ögonen utan att vrida huvudet, och då är det ju omöjligt att se åt vilket håll man tittar. Men men, det går ju att diskutera hur mycket som helst. Det är tex säkrare att krocka med solfilm på sidorutorna då man minskar risken av att träffas av glassplitter i ögonen och ansiktet. Sen är det säkrare att köra med ett svalare huvud, man slipper den 80 gradiga solstrålningen rakt på huvudet. etc. etc. Så det finns minst lika många fördelar som nackdelar... |
|
|
Tittar man t.ex. på trafiken när man ska köra ut på en väg utan att vrida på huvudet har man antingen begåvats med världens grymmaste split-vision-syn, eller också är man en slarvig bilförare. Att vistas i trafiken innebär ett ständigt givande och tagande, detta innebär t.ex. att man kan titta onödigt noga på någon bara för att denna ska känna sig säker på att du sett honom, detta lär man sig och gör till rutin efter några år om man är en god bilförare. I stort sett allt bilglas är laminerat just för att förhindra splittring när glaset krossas t.ex. vid en olycka. Solstrålningsargumentet kan jag inte säga så mycket om, i det avseendet skulle det naturligtvis vara bättre med tonade rutor. Men det uppväger knappast nackdelarna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
hur ofta står man i poliskontroll med rutorna uppe? när jag blir stoppad så tar jag ner fram rutorna det e mer besiktning som gnäller bor ni i gbg hör av er till mig min polare jobbar på besiktningen i sisjön hellre himmel över huvet än bilen över huvet |
|
|
Smart... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det är bara framrutan som är laminerad på bilar. Men den är inte laminerad på insidan då det innebär att splitter lossnar på baksidan och kan träffa ögon osv. Därför kan det vara bra att även lätt tona framrutan eller sätta en säkerhetsfilm som är transparant, men det kanske inte är olagligt? Sidorutorna brukar vara gjorda i säkerhets-glas som går sönder i miljoner små bitar när den krossas, för att man inte ska skära sig, men det utelämnar ju inte risken för splitterskador. |
|
|
Du får göra vad du vill med rutan så länge ljusgenomsläppet är godkänt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.