AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.785

Böter på toning?

Sida 1 av 2
Hur mkt får man i böter om man har tonat framrutorna inte vindrutan utan sidorutorna fram.. har tonat rätt mörkt o de blev snuskigt snyggt : ) i alla fall skulle de va skönt att va förbered på vad boten hamnar på den dagen man inte hinner veva ner rutorna på båda sidor när länsman dyker upp...
Mvh//Tobbe

12 tums ratt e MANLIGT :)
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
tror att jag fick 400 el kanske 600 spänn.

Livet är för kort för att köra diesel!!!
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
jag fick 'bara' ombesiktning på tonade framrutor...

///danne

Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Olika påföljder..Böter samt ombes. Borde inte samma överträdelse (fint ord), ge samma påföljd tycker man/
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Vet inte hur det är i Halmstad, men i min håla så brukar dom erbjuda rakblad, så får man snällt ta bort toningen på plats, slipper man både böter och ombes.

Hehe den där rakbladsvarianten lät utomordentligt bra... tyvär så fungerar det nog bara i din håla... jaja jag får väll se vad som händer : )
jp
35
jpcarstyling
750ia -89
323i -82
det finns en text i lagboken ang hur mörk toning man får ha på framrutorna och det MÅSTE snuten kolla med en ljusmätare

men har dom en dålig dag är det ingen ide att börja leka allvetare själv
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
jpcarstyling: är du säker på det? Har hört att man inte får ha nått, spelar ingen roll om det är helt transparant! Så sa han som tona mina rutor...
Om jag inte missupfattat lagtexten så får du ha upp till 30% toning på framrutorna,dock ej film.
Du får alltså skaffa tonat glas och byta ruta.

Henrik
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Det stämmer nog, men man får INTE sätta någon film what so ever....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Sök gärna gamla inlägg i ämnet, har diskuterats flitigt tidigare.

Kortfattat får man tona med film förutsatt att rutan klarar kraven på ljusgenomsläpp.

Polisen är inte skyldig att använda någon typ av mätinstrument utan får göra en rent subjektiv bedömning...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

jp
35
jpcarstyling
750ia -89
323i -82
ringde och kollade med en snut jag känner och enligt lag så får du tona sidorutorna fram men blir du stoppad så ska du kunna visa upp papper på att det är godkänd toning 28-30%max i genomsläpp men samtidigt ska man kunna ha ögonkontakt med personen bakom ratten så lagen är lite luddig tyckte till ochmed snuten
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dessutom hade snuten fel. Det finns inget krav på att ett intyg på genomsläppet ska medföras, dessutom får inte ett sådant intyg användas som bedömningsgrund från polisens sida ändå...

Det är minst 70% ljusgenomsläpp som gäller, inte max 30%...

Jeppe

Hmmm tycker detta verkar lite väl luddigt.. en kompis till mig fick bara ombes.. han sa att man inte kunde få böter för toning... känns som om detta är rena rama lotteriet.. en del får böter o andra inte...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är upp till polisen i fråga att avgöra om det ska bli böter, föreläggande om besiktning eller båda delarna. Så visst är det lite av ett "lotteri"...

Jeppe

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
En kompis till mig fick ett föreläggande om besiktning för tonade
sidorutor för ett par veckor sedan. Dock hade polisen glömt anteckna regnumret (fanns iaf inte med på hans kopia)
och vid kontroll med bilregistret efter ett tag fanns inte något
sådant föreläggande registrerat så jag antar att han kan strunta
i det.

Det verkar som om polisen blivit grinigare på just detta.
VIP
Lite konstiga regler det där med toning faktiskt.

Tydligen får man tona bakrutan vilket är det mest idiotiska ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Hur många ggr har man inte legat bakom såna där pickuper och lättare fordon och man inte ser vad som händer framför den bilen i en stad med mycket trafik pga av att pickupen är så hög att den skymmer allt sikt framåt pga toningen i bakrutan.

På personbilar gör det inget eftersom dom är så låga men att förbjuda i framrutorna förstår jag inte ur en trafiksäkerhetssynpunkt faktiskt.

Det är mest för att snutarna ska kunna se vem det är som sitter i bilen, inget annat.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
VIP: Anledningen till reglerna som inte tillåter speciellt mycket toning på främre delen av bilen är att man då kan förlora den viktiga ögonkontakten med föraren, ingenting annat!

Jeppe

mi
51
michalo
320i -01
nån som vet hur mycke man ska böta om man torskar för att köra me dimljus o parkljus på kvällen i stan? ja fick 800 kr för det,, kan det stämma eller?

*peace*

mi
51
michalo
320i -01
nån som vet hur mycke man ska böta om man torskar för att köra me dimljus o parkljus på kvällen i stan? ja fick 800 kr för det,, kan det stämma eller?

*peace*

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, det kan stämma!

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.