AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.028

Varför brummande ljud vid landsvägsfart?

Hej!
Vid landsvägsfart (över 70-80 km/tim) kommer ett dovt, lågfrekvent brummande ljud som låter ungefär som om man pressar in luft i ett större hålrum eller när man blåser i en stor flaska eller liknande.
Först trodde jag att det var luft som kom fel väg förbi det stora plastsjoket under motorn, eftersom det var lite löst vid infästningen i framkant. Fixerade det i fast läge, men ingen förbättring. Har helt nya Dunlop SP 2000 runt om med dim. 225/60 x R15 96V, alltså gubbadäck, men ändå....

Vad kan detta vara? Motorn hörs nästan inte alls vid dessa farter, och ingenting under bilen sitter löst eller fladdrar vad jag kan se.

Mycket irriterande. Extra retligt eftersom bilen är otroligt fast i köttet, och allting sitter bra ihopskruvat.

Tacksam för tips om vad som kan göras!

Hälsn., Bengt

BEX
mange540
Inga trasiga bakhjulslager??
Har inte kollat bakhjulslagren själv (gjordes vid reg-besiktningen för en månad sen), men det är inte det "malande" ljudet som lagren borde ge ifrån sig om dom vore dåliga.

Bilen har dessutom bara gått 5000 mil.

Tack ändå för ditt svar!

BEX
JO
123
JOP
535i E34
Regbesiktning=import?
Är du säker på de 5000 milen?
Kan det vara en knut/lager/hardyskiva i kardanen som är dålig? Inga knäppande ljud i låg fart (med öppen ruta körandes bredvid en mur e dyl)?
Låter det mer i baksätet=slutväxelproblem?

/JOP
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har hört något om dom plastbitar som sitter i domkraftsfästena kan trilla ur och orsaka liknande ljud.

/Jesper
JO
123
JOP
535i E34
Kom på lite mer...
Vad har du för luftfilter? Original? Ingen som har mixtrat med burken?
Har du kollat plasttjafset runt fläkten?
Lät det likadant med däcken du hade tidigare?
Låter det annorlunda när du svänger?
Du har inga "yttre defekter eller förändringar" på bilen, typ intryckt kofångare, mobiltfnantenn, vinge etc?
/JOP
Inget fel med bakvagnen, däremot saknar jag ett lyftblock, och där hålet mycket riktigt kan ge ett sånt här dovt "blåsljud" som jag har i bilen. Svårt att lokalisera.

Tack åxå för tipset om alla plastdetaljer runt fläkten och även luftfiltret, det verkar misstänkt. Skall kolla det noga.

BEX
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Saknar du ett lyftblock så kan jag garantera att ljudet kommer därifrån.. Sök i forumet. Har varit uppe förut.

/Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.