AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
513

värmen kom och försvann???

jp
46
jpvona
735ia 90
jag bytte värmeventil i går på min 735 gick kanon bra funkade direkt värme kom när jag!!! ville likaså med kyla idag när jag ska åka till jobbet så kommer det bara kyla?????**fråga** har jag fått luft i kylsytemet
så att det bildas en ficka nånstans ...tar gärna emot tips hur på ett bra sätt luftar systemet jag fryyyssser
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Har inte ventile fasnat i stängt läge då+ Men om den var ny så borde den ju inte göra det. På min fastnade den i stängt läge i vintras. jag tror det var -15 grader ute då... Jag har nu kopplat bort ventilen helt.

Prova att lufta systemet. För hoppningsvis så är det så enkelt som en luftficka som du sa.
jp
46
jpvona
735ia 90
den va beg. det kan vara så att den fastnade i stängt läge jag ska prova att plocka isär den. det sitter en kontakt med 3stift vilka ska det va stöm på ? när jag slår på tänd,så har jag ström på ett stift?ska det anrda komma med fördröjing efter man justerar värme reglage? för övrigt så är tekniken exakt samma som en tvättmaskin värme/reglage /magnetventil stryper tillförsel av varm vatten kanske ska lämna in bilen hos onoff!
Nej för böveln, inte onoff. Usch och tvi!
Men är det inte så att ventilerna styrs med kortare eller längre pulser beroende på önskad värme? Bör kunna mätas, kanske lite svårt med digitalvoltmeter, prova gärna med en hederlig analog mätare.
Kan tänka mig att ventilen gärna fastnar, med tanke på alla tidigare inlägg i ämnet.

FP
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
På min är det så att det naturliga är att ventilen är öppen. Då ligger det ingen spänning på den. Men om man vrider av värmen HELT OCH HÅLLET så får ventilen 12V och stängs. Den är antingen stängd eller öppen. Inget mellanting. Regleringen av hur mycket värme som skall komma styrs helt änkelt genom hur stor del av luften som passerar elementet.

Så här är de på min i allafall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.