|
|
|
|---|---|
|
När jag bokade tid för byte av termostatbyte frågade jag BMWmeken (som tidigare jobbat på aukt. BMW-verkstad numer sin egen) om byte av kylarvätska eftersom bilen fyller fyra år i slutet av juni; enligt serviceschema ska kylarvätskan bytas var fjärde år. BMW-meken sa att det inte var nödvändigt om kylarvätskan såg ok ut. Ska jag följa serviceschemat eller BMWmeken? MVH HG | |
|
Byt enligt serviceboken! Detta eftersom de rost- och korrisionsskyddande egenskaperna försämras med tiden i kylarvätskan. Det ser man inte på vätskan! Möjlighen om du gör en kemisk analys av den.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Byt! är det bara var 4 år trodde det var vart annat ;)) ///MVH Hasso Länk |
| På min 525i -90 är det byte av broms -och kylarvätska vid den så kallade "Jahreskontrol" som inträffar vart annat år. Detta oberoende av mil som körs under denna period. Det tänds en klocka med ordet INSPECTION som visar att Jahreskontrol ska göras. Men, detta kanske är förlängt till 4 år på E39? | |
|
På serviceprotokollet från inspection 1 servicen som gjordes 020604 står att kylvätskan ska bytas efter max 4 år. Man bytte inte kylvätska i min bil vid inspection 1, bilen var då tre år så det var sista fria servicen. Kylvätskan har inte bytts vid tidigare service heller. Att man förlängt bytesintervallet av kylvätska kan ju ha ett samband med att man har tre års fri service på nya bilar. Jag vet inte vilket år BMW införde tre års fri service. Men det vore intressant att se vad som står i intruktionsböckerna om byte av kylvätska på de bilar då tre års fri service inte fanns. MVh H |
|
| Det står i min instruktionsbok att "bromsvätska & kylarvätska ska bytas minst vart annat år." | |
|
På senare modeller är det fyraårsintervall för kylarvätskan, men fortfarande tvåårsintervall för bromsvätskan! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som jag antydde i tidigare inlägg kan ju det fölängda tidsintervallet av byte av kylvätska bero på att BMW tycker att det får var någon måtta på den fria servicen, eller så har kvaliten på glykolen blivit bättre de senaste åren. MVh HG |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.