AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
333

Att ha steg, eller att inte ha steg?

Bo
369
Booya
530iA Touring -94
* Hur ligger det till egentligen? På vår touring har vi 10st högtalare orginalmonterat...men inget orginalsteg som brukar sitta till vänster i lastutrymmet (bakifrån sett). Kan de ha gömt det någon annanstans eller blir jag tvungen att dra nya kablar för att installera ev. slutsteg?

* Vad är storleken på elementen som sitter orginal?

* Har ngn monterat en "dold" bas? (förrutom i reservhjulsbaljan) Vill undvika att ha låda i denna bil. Har även funderat på ett basrör ngnstans men..

Om ngn har koll på detta och orkar skriva ner så är jag mycket tacksam.
10 element låter mycket för att drivas enbart från huvudenheten, och det brukar även inkludera delningsfilter i slutsteget. Men å andra sidan räknar man ibland separat bas/diskant och ev. mellanregister (som det kan sitta i t.ex E39:ans framdörrar) inte som en högtalare per dörr utan som tre! Medan t.ex en 6x9" koaxial med två småelement sällan klassas som tre element.
Så tre per framdörr och två i hatthyllan och ev. två diskanter i bakre dörrarna (10st) kan ju drivas direkt av huvudenheten, men jag skulle kalla just denna kombination för fyra högtalare, den mesta effekten går åt till baselementen.

FP
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
javisst är dem uppdelade på bas/mellanreg/diskant ifram resp "bas"/diskant bak men bmw tycker ju om att kalla det för 10 högtalare så jag körde vidare på samma benämning så man pratade om samma sak....trodde jag =)

Jag har nu letat lite mer efter ett gömt steg och delningsfilter och i samma veva så kikade jag på högtalarna vilka verkar ha snik-filter fastlödda direkt på kontakterna. Delningen är iofs ok (för normalbruk) så dem får sitta och ett separat steg monteras. Det trista med det är som sagt att man får lov att dra bak kablarna...Eller finns det ngt smidigt utrymme bakom handskfacket (hur stavas det egentligen?) eller dyl?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.