AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.292

Byte av bromsrör på E28

fl
168
flp
325ik -88
Tjenare. har en bmw 520 E28 som idag började läka ur ett bromsrör .. de andra rörern är ganska rostiga, så jag täntkte byta alla. har nån några tips och förslag på vars man kan handla de billigaste / mest prisvärda rören. samt hur man ska göra för att enklast byta rör.

tacksam för svar

MVH MIcke
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Biltema hade tidigare bra och prisvärda kopparnickel bromsrör till E28 Tyvärr så har dom dragit ner på sortimentet så bara några enstaka längder passar. BMW originalrör i stål är inte så dyra som man tror. Dessa är att rekommendera för de längsgående långa rören under golvet eftersom de är färdigbockade. Dessa är också "knöligast" att byta då skruvarna till fästklamrarna garanterat är fastrostade. När du ändå håller på i området, byt även längsgående bränslerör då de brukar vara lika ruttna som bromsrören.
rsarits
Komplett sats bromsrör kostade 456:- på BMW i Uppsala, iofs till en 520 E34, men det borde inte vara någon större prisskillnad.
Med komplett menar jag tvärgående t. h fram, korta t v fram, bägge längsgående samt de korta till h/v bak.

Köp original!

Micke
Jag bytte nyligen de längsgående bromsrören under min 528i 84.
Dessa köptes på autoparts och var i kopparnickel. Dom tillverkade dessa i rätt längd medans man väntade och de är mycket lätta att böja till själv. Rekommenderar dem starkt eftersom de var lätta att ha att göra med. Skulle inte tro att de färdigbockade stål rören är så roliga att sätta på plats, var tillräckligt svårt att få bort dom gammla.

Det som var lite krångligt var att få loss dem FRAM eftersom det var mycket trångt att skruva. BAK var det rostiga men de skulle ju ändå bytas så att våld löste problemet där.

En till grej som var lite lurigt var att få dem snyggt och fint under balken bak. jag använde inte ALLA original fästen till rören utan hoppade över några som var mycket svåra att komma åt. Det kan vara en bra ide att fästa dem nära kopplingarna så att dom inte bråkar om det på besiktningen.

Men dom hade inget att påpeka om att jag inte dragit rören exakt som de satt tidigare.
fl
168
flp
325ik -88
det är vid bakaxeln röret har spruckit .. de andra rören verkar relativt fina .. får se ifall jag byter alla då jag lika är igång .. tack för svaren hittils .. tar gärna emot mer :>
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det här med bakaxelbalken: Det brukar underlätta om man lossar stagen under siletblocken och släpper ner balken så mycket det går. Det ger åtminstånde 1dm extra utrymme .
rsarits
Originalrören är inte färdigbockade, de har bara exakt rätt längd, det underlättar mycket vid montering om grejorna passar.
De gamla rören på bilen är mycket stelare än de nya.

Micke
Tja grabbar.. Ringde BMW igår och skulle beställa bromsrör till bilen.. men det blev mycket suck och stön..

Jag frågade om det fans färdiga längder + färdigbockat men det fanns det visst inte...

Vad ska jag säga när jag vill beställa bromsrören till min E30 318 ?

Annars blir det ej orginal delar..

De skulle ha ca 3000:- för att byta åt mig..

/Jimmy
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.