|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E39 som jag har haft i 3 år nu, och det mesta har fungerat bra tills nu. När jag sätter värmen på t ex 20 grader så kan det blåsa ut iskall luft och om jag sätter den på 16 grader kan det komma varmluft, det brukar funka om man sätter värmen på 32 grader ett tag och sedan sänker till 20, då brukar det komma 20 gradifg luft, men plötsligt kan det komma kalluft igen. Vad kan man köra åt det, jag tror att det är något motstånd som har pajat, när jag köpte bilen så kunde fläkten gå på av sg själv och stänga av sig själv, då lämnade jag in den på garantin och de bytade ett motstånd eller nåt sånt sa de. Någon som haft liknande problem? Vore bra om jag kunde fixa det själv eftersom det kostar ganska mycket att lämna in den på verkstaden. Tacksam om någon vet hur man ska göra. | |
| Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kall eller varm luft regleras med ratten på instrumentbrädan mellan gallren den med röda och blå prickar på :))- Men det vet du redan så klart. Om du kikar på klimapanelen så har du två galler, bakom ett av dom sitter en liten sugfläkt som ska suga in luft till en tempgivare som sedan ska hålla tempen på rätt nivå. Är galleret fullt i damm ??. Den fläkten går i 15 minuter efter att du stängt av bilen, eller när du aktiverat bilen exepelvis när du öppnar dörren här du den fläkten?? annars får du inte rätt reglering. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: så man ska alltså kunna höra denna lilla fläkt surra? om man inte gör det då? är det det där motståndet i mekartipset ovan som det är fel på då? V8 rockar fett! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du får lägga örat nära:)) Om kliman strular med tempregleringen alltså inte fläkthastigheten, så kan det vara så att den lilla termostatfläkten som suger in kupelufttempen till tempgivaren stannat ellar att gallret är täckt av damm. Du hör fläkten bara när du stängt av bilen ocn det är tyst runtomkring. Det så kallade fläktmotståndet påverkar stora kupefläkten när det är trasigt. ///MVH Hasso Länk |
|
Jaha, ok. det jag har problem med är ju tempregleringen så det måste ju vara den lilla fläkten isåfall. Har följt ett tips i nån tidigare länk o dammsugat bort ev damm i hålet under displayen i kupen, men det har tydligen inte hjälpt. Ställer jag den på 16' så är det just 16', men ställer jag den på 16,5' så får jag 30' i kupén istället...och det är inte så kul sommartid! ett annat problem är ju att så länge jag kör håller den 16', men stannar jag bilen en stund på tomgång o börjar sen köra igen så sprutar varmluften ut i kupén även om jag ställt den på lägsta temp. Kan det vara ventilerna som inte funkar ordentligt kanske? V8 rockar fett! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.