|
|
|
|---|---|
|
Vad är den bästa profilen på ett par 17" fälgar??? Vill ha så lite däck så möjligt och det ska se snyggt ut, Några förslag?? Tacksam för alla tips,har bilder så vissa mig gärna,TAck | |
|
Så lite däck som möjligt blir väl 30-profil...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Du får inte ändra mer än att totala diametern ligger inom plus minus 5% av orginal. Det begränsar det hela en del. | |
|
Skulle 225/35/17 passa både fram och bak? |
|
|
Proflen beror på hur breda däck du skall ha! Höjden mellan fälgkanten och marken skall i princip vara oförändrad oavsett vilket 17" - däck du skall ha! (samma rullningsomkrets) En välfungerande däckdimension till E36 är 225/45/17 Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är rullningsomkretsen som inte får ändras mer än högst 5%... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
225/35/17 får för liten rullningsomkrets, dessutom ser det nog lite komiskt ut i hjulhuset! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Finns det inga bilder kanske ,där man kan kolla hur det ser ut? Mvh MArco |
|
|
Jesperado: Att öka diametern med 5% ger en omkretsökning på exakt 5%. Alltså: Du får inte ändra diametern med mer än 5% = du får inte ändra omkretsen med mer än 5%. Min bil: Länk |
|
|
For lite gummi er stygt (ekligt) på en 17" felg. Vil man ha lite gummi bør man heller velge en større felg (så beholder man riktig rulleomkrets også). Rulleomkretsen skal som sagt ikke fravike mer enn 5% opp eller ned. Bruk denne dekk-kalkulatoren og regn ut: Länk |
|
|
Gunneriusson: Naturligtvis... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ett litet inlägg bara, alla pratar om + el - 5% rullomkrets. Varför bry sej? Jag menar man är ju inte alltid så laglig i andra områden så jag fattar inte varför just rullomkretsen skulle vara så viktigt. Det gör ju inte så mycket på prestandan,kanske från 13-19. Vem kollar det förresten,inte bilprovningen på mina bilar i allafall. Det viktigaste måste väl ändå vara att ägaren är nöjd! Länk Länk |
|
|
Kör med 215/40/17 vilket inte altid är så kul på norrländska tjälskadade vägar.... Minst 225/45/17 skulle man ha haft.... /MIkke |
|
|
Det där med +-5% handlar inte bara om vad som är lagligt. Redan vid 2% ändring säger man att det märks en tydlig skillnad. Om du ökar rullningsomkretsen för mycket finns det en uppenbar risk för att du omedvetet kan råka köra för fort på grund av felvisningen i hastighetsmätaren. Om du minskar rullningsomkretsen kommer du att omedvetet att köra "för sakta" samt få ett för dig negativt felutslag i kilometerräknaren etc. (det ser ut som bilen har rullat längre än vad den verkligen har gjort) Sedan har försäkringsbolagen börjat bli "gnälliga" på grund av lågkonjukturen, och letar varje möjlig anledning till att slippa betala ut ersättningar vid olyckor. Om de anser att felaktiga däck kan ha orsakat en olycka finns det risk för att man inte får ut någon ersättning.... Mitt råd är därför att försöka ligga så nära originalrullningsomkretsen som är möjligt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.