AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.890

Sänkning e30

La
59
Lanzar
BMW 320D -06
Har en 318i -89 med 40/40mm sänkningssats som jag kapat i fronten så att skärmkanten ligger 1cm från hjulet med 15" 195/50. Funderar nu att beställa 60mm fjädror fram av märket "AP Sportfahrwerke" men undrar ifall bilen blir högre med dom en dom kapade 40mm.
Ni som har 60mm fjädror fram vad har ni för mått mellan skärmkant och hjul och med vilken dimension på hjulen???

Jag har 80mm sänkning fram på min 325a. Jag kör med 215/40-17. Har max 2mm mellan hjul och kant när det inte sitter nån i bilen. Vet inte om detta hjälpte dig men så är det :-)

///Johan
Ti
54
Tiaz
E30 318iS 1990
HUr får du in 215 på en E30....?? Det verkar som om alla kan ha breda däck på sina utom jag som har ett smärre H-vete att få plats med 205. *Suck*
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har min sänkt ca 35 mm fram. När jag svänger så tar mina 205:or i innerskärmarna. Jag tror inte att jag skulle kunna trycka dit ett par 215.

Johan99: Hur kan du köra med din sänkt 80mm? Du kan ju inte komma över ett fartgupp? Eller? Jag tycker min är för låg för att vara lämplig. Jag kan ju inte köra på en kostig utan att den hänger sig på underredet.
Dr.BMW@solna
Jag hade 215/40 17" på min 318,tog inte i nånstans trots att det sitter kapade sänkfjädrar fram.
Men mycket kanske beror på fälgens inpressningsdjup.

336i-89,318i-88
La
59
Lanzar
BMW 320D -06
Johan99 har du köpt 80mm fjädrorna eller kapat.
Köpt varifrån isåfall och vilket märke?
Hur långa är fjädrorna?

dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
Är väl inget problem alls att ha sänkt 80mm fram!
Förutsatt att man inte kör nånstans där det är guppigt! Har ändå bara 195/65 15" men lite stötigt får man väl tåla!
Kanske blir lite lågt sen när man sätter dit Gts spoilern fram och på med 215/40 16" istället! Men de är "smällar" man får ta!! Å sen är ju fjädringen så jävla hård i biljävlen också...lika bra att steloperera på en gång nästan:) Har iallafall 10cm till godo med orginal spoilern fram nu!
Det är faktiskt inte så stort problem. Vissa gupp får man snedda över. Vid fulla rattutslag går det i skärmarna och ibland vid inbromsning. Vi har åkt 4st i bilen. Men då skrapar det rejält vid ojämnheter.

Lanzar: Det sitter en komplett väghållningssats på bilen av märket G&M. Så jag vet inte hur långa fjädrarna är. Tyvärr.

///Johan
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Jag hade 225 runt om innan, det var inte några problem mer än att när man svänger och det var ett gupp så "fläkte" däcket ut skärmkanten... Nu har jag har 205:or fram. Problemet är fortfarande kvar,pga att den inte är så lättstyrd när man inte har nån servo...
/Peter
MrGas
Ett tips vid snabb sänkning: hissa upp bilen på en lyft (där hjulen står på ramp). Lägg en glasspinne eller liknande uppe på däcket med en tredjedel av pinnen utanför däckskanten (utåt). Gå sedan under bilen och värm på fjädrarna med en gassvets (ta det lite försiktigt). När glasspinnen tar i skärmkanten så är bilen lagom sänkt !

Svårare behöver det inte vara att sänka en BMW, jag har själv gjort det flera gånger och senast på min nästan nya M5.

MrGas
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Smart sätt! Jag kapade mina fjädrar fram. Detta var dock en nödlösning. Nu ligger det en sänkningssats i garaget och väntar på att bli ditsatta.
Frantzen
gassänkning är väl ändå inte å rekommendera, tar ju bort härdningen å fjädrarna + att det är livsfarligt om du har gasdämpare, enda bil ja sänkt med gas är en gammal långmerca som gick som fyllepråm, gas sänkning är enbart bonnatatt som inte ska bedrivas på en högprestanda bil som bmw m5, ingen annan bmw heller för den delen

Turbo Diesel är det enda riktiga
Jag undrar hur era däck slits när ni sänker såpass mycket som 60 eller 80mm? Jag bytte precis mina F1,or runt om, och de var nästan enbart slitna på insidorna. (Metallen var framme runt hela däcket...) Kan man lösa detta med en hjulinställning eller måste man köpa nya däck varje år? Jag köpte precis nya Michelin Sport och det var inte roligt att betala....ris resten av månaden.

Jag kör med 215/40-17 och min bil är sänkt 60mm. Däcken har aldrig tagit i skärmkanten vad jag vet.

Mvh,
Klaus.
Klaus: Jag rekommenderar en hjulinställning. Jag har inga problem med sledslitna däck. Det är värt de pengarna för en riktig inställning.

///Johan
dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
Med mina 195or är det inte så stort problem fast om man sätter berdare däck med lägre profil så tar knappt däcket i asfalten på yttersidan! Har hört att de enda sättet på en E30 med mycke sänkning bak är att montera camberblock eftersom att man inte kan ändra cambervinklarna genom att göra en hjulinställing bak! Om det nu är nån som har en bättre lösning så vore jag tacksam om ni berättade hur ni gjort! Vill inte behöva byta däck så ofta sen när jag byter till 16 tums fälgarna med 215/40 däck på ! Ser ut som en gammal ford med knäckt bakaxel när man kollar på bilen bakifrån! Inte snyggt från den vinkeln iallafall! Har funderat på att höja till en sänk sats som sänker 60/60 istället för 80/80 är ju så jävla låg så att man knappt kan få dit ett kjolpaket på den! åker man 4 i bilen så skrapar avgasystemet i ganska mycket också!
BM
32
BMW Dontta
bmw 325/327 m-tec2
kan tilläga att det kommer at sitta 80mm runt min e30 m-tec2
men fälgarna är en fråga tills vidare. skulle vilja ha
borbet a 16" 9"
Visa användare
3
ralle_X
e30 320i -89
vet ni om det finn 80mm sänkning bak? behöver!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.