|
|
|
|---|---|
Patte |
Norrlands körd vs Stockholms körd bil Har funderat om norrlandskörd bil är så bra.. om sthlms bil är så rostig osv.. Norrlandskörd: Ok inge väg salt eller dylikt på dom flesta ställerna, så rost är inga stora problem, men därimot tror jag stöt dämpare och allt annat slitage på bilen nöts mkt snabbare, eftersom vägarna är så mkt sämre här, och så kör vi ganska ofta på grusvägar som inte är så bra.. Sthlm: Tror dom flesta som vårdar sin pärla låter den stå i varmgarage på vinterhalv året så rosten hinner ju aldrig gripa in.. dom flesta vägaran är betydligt bättre än våra uppe i norrland.. så min fråga till er, är norrlands körd bil så mkt bättre? är det värt ens att ta upp det i annons om man ska sälja bilen?? jag är själv från norrland, men även kört mkt i städer osv.. så jag har ganska mkt underlag.. men det finns ju alltid undantag... |
|
Såg en annons här på BMWpower där begreppet "gotlands-körd" användes. Vore intressant att få en förklaring på detta... |
|
|
I Norrbotten används inte salt, söder om länsgränsen (läs Västerbotten och söderut) saltas det iaf på E4:an. Men nog är det värre söderöver: Min har gått i Mälardalen några år, det är otroligt hur oxiderat allt kan bli, fjäderbensbultarna fick borras ur. Hade en gammal Volvo från Stockholm, sprintarna för bromsklossarna fanns inte länge de hade "smält" samman med oken. Man måste skära bort hela oken och sätta dit nya för att byta klossar. Och hela bakdelen av karossen var gjord av kex så det var bara att lägga ner. Slitdetaljer går att byta, om man får lös dem, alltså. Rost är värre - kräver att man är händig med kap och svets. |
|
|
Hej. Visst finns det städer i Norrland också, men en "Stockholmskörd" bil får ofta gå hårdare pga deras trafik. Mkt start o stopp. Snabba accelerationer och snabba inbromsningar. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Helt klart norrlandskört... Tänk va stockholmskörda bilar ska sota igen... Sen "Gotlandkörd" är desamma som norrlandskörd... Dom använder inget salt på Gotland heller... //Cosmos Söker 520 eller 528 E28!!! |
|
|
Motorn får rasa, hjulena får trilla bort. Bara jag slipper rost. Motorn går att laga. Hjulena går att få tillbaka. Men rost är som aids, man blir aldrig av med det. Har det väl kommit så stannar det. Jag hatar rost. Det är det värsta som finns. Tacka vet jag norrland!!! |
|
|
Nog saltas det i Norrbotten till och från också. Framför allt E4. Dock ej inom Piteå kommun numera säjs det. Men det är i samanhanget löjligt lite salt. Oftast är det för kallt för saltning. Inga problem för en BMW från E30 och framåt som tvättas oftare än knappt alls. :-) Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
|
Det har väl inte saltats på flera år, inte ens på E4:an. Själv har jag kört mest på E10:an och väg 400. Det enda saltet där ligger i unikaboxen och är till för de hårdkokta äggen som ligger breve :-) |
|
Patte |
Cosmos: jag ser att du är intresserad av en e 28 och jag har en väldigt fräch sådan en 528iM (med stora m-paketet) hör av dig om du är intresserad p.s Den är inlandskörd ;) d.s |
|
Vägarna är definitivt sämre i stockholm. Tung trafik mattar väglaget, vägbulor för lägre hastigheter fungerar inte alls - slår bara sönder bilarna, oräkneliga vägbyggen löser av varandra i ett, i bilköerna tillhör det vardagen med små knuffar... Dock tycker jag att det finns fler regioner att titta i för fina bilar; t.ex. i Älvdalen och norröver är det saltfritt. ///Kjell |
|
|
powerkjell, du vet inte vad en dålig väg är. :-) I STHLM har man låsmuttrar för att inte bli bestulen, vi har låsmuttrar för att inte tappa hjulen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.