AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.009

Ozonbehandling för ACC

Mattias Larsson
Hej!

Har provat att söka efter en lösning till mitt problem men ej hittat.

När jag stänger av luftkonditioneringen så uppstår det en unken lukt. De tips som jag hittat här är diverse tips som jag inte tror har en långvarig verkan utan bara fungerar för stunden. Tex klorin blandat med vatten som sprejas in i fläkten. Hur fungerar detta om fläkten blåser utåt?! Rätta mig om jag har fel.
Jag har blivit tipsad om ozonbehandling och att det ska hjälpa för att bli av med lukten och de bakterier som luktar illa.
Är det någon som vet vad detta borde kosta, alltså inte bara ozonbehandling för kupen utan även luftkonditioneringssystemet.
1750:- är det pris jag fått, är det inte lite dyrt? Detta var hos Bil&Marin Elektriska AB i Malmö.
Bor i Malmö om det är någon som har ett bättre tips till var man kan vända sig.

Mvh Mattias
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns ett antal olika trådar om dylika prolem med sur eller unken lukt i AC-systemet. Bland annat denna:
Länk

Första åtgärden är att kolla att det inte är friskluftsfiltrena som är totalt sunkiga. Andra åtgärden är att kolla så dräneringen i systemet fungerar.

Är detta OK, kan det trots allt lukta pest, och då är det oftast bakterier och andra små mikroorganismer som orsakar odören.
Det finns speciella sprayer som skall sprutas i friskluftsinsuget och som skall ta död på de små krypen....;o)
Sprayen finns att köpa hos bland annat BMW-verkstäder och kylfirmor.

Enligt flera här på forumet, som verkar veta vad de pratar om, skall en klorinlösning i vatten fungera lika bra! :o) (mycket billigare!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mattias Larsson
Hej igen!

Jo, jag har läst dessa trådar men inte riktigt blivit klar över om dessa olika alternativ är långvariga lösningar.

Sprayen som du hänvisar till är inte så lätt att få tag på, jag har provat i Malmö och BMW kan ta hem men anser inte att lösningen är 100%-ig. En kylfirma jag pratade med kunde ta hem men tyckte inte man skulle göra detta själv då man kunde må dåligt av det. Dessutom tyckte inte dom heller att det var en 100%-ig lösning utan det fungerade för stunden.

Undrar även om de här friskluftsfiltrena, byts inte dessa vid service? Min bil är fullservad enligt konstens alla regler.

Ja, jag blir inte riktigt klok på det här problemet. Känns inte som om det vore ett så stort problem men nu verkar det så.

Ingen som vet något om ozonbehandling, (inte för kupen utan för luftkonditioneringssystemet) pris och om det fungerar långvarigt.

Jag blir gärna fortfarande övertalad om klorinlösningen om den fungerar långvarigt för det verkar ju vara en billig lösning.

Dock förstår jag forfarande inte var jag ska spruta. Borde ju inte gå in i fläksystemet om jag sprutar i fläkten när den är på. Ja, jag fattar bara inte!

Tjena hej!

Mattias
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är bakterier(mögel) du ska ta död på och då är det lämplig att använda det för ända målet avsetta medel. Ozon blir dom väl bara blinda av som fåren i Australien :)) ????
Sprayen funkar och tar död på dessa bakterier, men ingen av dessa lösningar är permanet utan kan återkomma.
Det beroer på att det blir kondens och fukt i evaporatorn och det är nästan ofrånkomligt, kolla alla dräneringar i microfilterboxen, samt de som sitter under bilen från värmepaketet (på var sida om vx.lådan. En flaska kostar ca 400 +moms med bakteriedödande medel och räcker till en behandling,men funkar i de allra flesta fall.

///MVH Hasso
Länk

Mattias Larsson
Okidoki!

Tackar för svaren. Får väl prova sprayen och hoppas att det varar ett tag för det blir ju ändå billigare än ozonbehandlingen.

Är det en BMW-produkt eller har den något annat namn?

Mattias
Mattias Larsson
Efter en rundringning i södra Sverige fick jag följande svar hos 5 olika BMW-verkstäder.

* Joniseringsbehandling
* Ozonbehandling
* Odörspray (bakteriedödande)
* Komplett rengöring av systemet
* Flitigt användande av AC och sedan använda restvärmefunktionen för att driva ut värme och fukt.

Kostnaderna varierade mellan 0 och 3500 kronor men ingen kunde garantera att någon av lösningarna fungerade!

Vägrar att tro att detta skulle vara ett ovanligt fenomen och förstår inte varför man kan få ett svar på vilket alternativ som är bäst. Känns ju lite onödigt att betala 3500 om det inte behövs men å andra sidan fungerar det inte om man betalar 700 så är ju det bortkastade pengar.

Kan man (enkelt) kolla och fixa dräneringen själv?

Mvh Mattias

Mattias Larsson
O vad jag tjatar!

Har nu inhandlat Virkon och det verkar ju rimligt att detta medel ska verka om man läser på förpackningen.

Ett medel som man ska blanda ut med vatten och spreja.
Men var? Framme i de två "burkarna" med filter och ta bort filtret först eller?

Hade varit bra med ett förtydligande så kan jag gå ut direkt och prova!

Mvh Mattias
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
vad är "friskluftsfiltrena"? e det ngt som bara finn på e39 eller i motorutrymmet vid ventinsuget eller?
Mattias Larsson
Skulle tro att det är rätt. Finns en på varje sida. Men som vanligt inte helt säker.

Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.