AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.169

M-roadster fälgar

Sida 2 av 2
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Erm, okej. Finns det inget sätt man kan göra ET'n djupare på? Om man har tillgång till t.ex laserfräsmaskiner och sånt?

/V
Jo om jag inte vänder på alltihopa i huvudet nu. Eftersom hjulet hamnar för långt ut, så är det ju för mycket material mellan fälgens utsida och anläggningsytan mot bromsskivan. Alltså borde det gå (Om fälgdesignen tillåter det) att avverka lämpligt antal mm. material från anläggningsytan. Sen hur det inverkar på hållfastigheten är ju svårt att sia om när man inte har fälgen framför sig.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Jag förstår, nån annan som kan fälgen utan och innan som har en synpunkt om detta? :-)
helt ärligt: finns det inte häftigare fälgar om man nu ska lägga ner pengar och jobb? Själv är jag kåt på Racing Dynamics RS2 och RD2. Men smakar det så kostar det...

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Ska jag vara helt ärlig så är det dom som passar Z3:an bäst, BMW har ju en tendens att designa sina fälgar optimalt utefter bilens linjer och karaktär med en 100 procentig träffsäkerhet.

Jag blir varm i hela kroppen när jag ser dom fälgarna, det är vad jag vill ha och jag måste lösa det på något sätt.. Att fräsa ur ET'n är inga problem känner folk som jobbar vid enorma industrilaserfräsare som gör hela jobbet fabriksmässigt. Men frågan är vad som händer om jag gör detta, om någon provat detta tidigare eller har nån synpunkt? Jag behöver ju inte fräsa bort såpass mycket så ET'n blir original, bara tillräckligt för att inte fälgen ska ta i skärmen vid gupp.
Jag ger mig. Fast jag tror mer på Racing Dynamics än på BMW just i fråga om fälgar :-) Har för mig att det är just dem som står för fälgen på BMW Williams bilen i F1 medans nästan alla andra stall kör med BBS... Dessutom så tror jag att BMW designar inte fälgar själva. Dem anpassar andras produkter som t.ex BBS till just BMW bilar. (jag kan ha jättefel om detta)

_________
Varför inte köpa andra fälgar eftersom du behöver göra flertal åtgärder för att de ska passa. Vem vill börja fräsa i sin bil för att få plats med fälgar som INTE är lämpade för bilen i fråga. Jag skulle ha valt fälgar som passade just din bil. Tycker själv det ser lite konstigt ut med Z3 M fälgarna på en ej Z3 M, men det är bara min åsikt. Lycka till!

vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Fräsa i bilen? Jag hade tänkt att fräsa i fälgarna, och hur kan du säga inte lämpade för bilen i fråga? Det tycker jag dom är i allra högsta grad, ET'n på bakhjulen är ju det enda som inte klaffar helt, och den är ju ett mycket litet problem under förutsättning att det nu är okej att göra så som jag frågar :)

/V
M Fälgarna är grymt snygga, var själv väldigt sugen på sådana, sitter helrätt på en Z3.
Några direkta kopior har jag inte hittat heller, de enda som påminner om designen är en Arbet fälg jag hittat hos Länk

Jag hade inte tvekat att hyvla av några mm. om det går och du behöver ju som du skriver inte ta så mycket så ET'n blir orginal. Jag tycker fälgen hamnar för långt in då, det gör absolut inget om den kommer 1 - 1.5 cm längre ut.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Precis det är det jag menar, frågan är dock... Är det någon här på forumet som har några erfarenheter eller synpunkter på att ändra ET'n i en fälg? Och hur en bakfälg som kommer något längre ut kan påverka köregenskaperna negativt?
Jag har mycket svårt att tänka mig att du märker någon skillnad och om du märker skillnad borde det vara åt det positiva hållet. Där bak är det inte alls lika känsligt som fram.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag måste nog lägga mig i diskutionen.

Jag tror det var ca 2 veckor sedan jag läste om någon (här på forumet) som fräst ner ET på sina fälgar och det gick bra, nu minns jag dock inte vilka fälgar det var eller till vilken bil.

Jag tror det viktiga är att framhjulen inte ändrar ET för mycket, vilket är en stor orsak till spårande bilar, bak betyder ET inte lika mycket (sen kan olika däck också orsaka spårning).

Bor du i Stockholm så kan du komma förbi och provmontera mina M-fälgar så kan du se hur det ser ut (jag kör med andra till vardags och använder M till race/bana). Men de är inte till salu.

Innan jag köpte min Z3 pratade jag med en kille med en röd 2,8 roadster som hade M-fälgarna och han hävdade att de endast tog i om det var riktigt stora gupp. Nu bodde han någonstans norr ut så jag åkte aldrig och provade själv.

Sen har du ju alltid ett kanske inte lika kul alternativ och det är att skaffa 4st framfälgar, du missar bredden på bakfälgen men du har ju designen. Såg en 2,8 med sånna och det såg riktigt bra ut, finns även en guldfärgad E46 coupe (om kring där jag bor) med sånna och den ser också bra ut.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om ni skall svarva ner fälgarna för att få högre ET-värde, bör ni veta att det troligen inte går att ta ner godset mer än 3-5 mm utan att äventyra hållfastheten!

Tänk även på att hjulbultarna kan bli för långa om man svarvar ner navet. Det finns risk för att de tar i på insidan av hjulnavet (framförallt där bak, där handbromsen sitter inne i bromsskivan)!

Mvh
Jag har hittat Z3M Chrome look fälgar på Molway.com
Det är replikor och 17" går bara på 2250 st.
Jag tror att det är inte Z Roadsterns ET på just dem för att det står att dem passar till 3 serien och jag tror att dem borde ha mer ET än M modellerna. Ring till dem och kolla, dem är väldig kunninga och hjälpvilliga.

_________
Såg just att 3 serien (både e36 och 46) har samma ET som Z3: alltså slipper du fräsa och kan ha ZM-fälg ändå. Dessutom mycket billigare än orginal :-)

Dem finns även i 18"

_________
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Well, det är just eftermarknadsfälgar jag vill slippa. Dom är ren skit jämfört med BMW's original fälgar enligt min mening (okej jag har inte erfarnhet av -alla- eftermarknadsfälgar) men jag har själv haft eftermarknadsfälgar, och många av mina vänner har, dom är mycket spårigare (trots samma ET som original). Dessutom är dom totalförstörda om du råkar gå på en kant med dom, medans du kan smälla rätt hårt med en BMW originalfälg utan att det blir något större märke alls i fälgen.

/V
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Här är en Z3 2.8 med M-fälgar som är till salu på börsen: Länk

roadZter
deb ser rätt grym ut!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.