AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730

Ljuddämpare till E30!

Tjao!

Sitter och funderar på att slänga på en ny ljuddämpare på min bil!Har läst en del i gamla inlägg och fått den uppfattningen att man inte ska satsa på Simons??

Har sneglat lite på Apple dämpare, räcker det att man drar ifrån katten och bakåt eller måste man ha ett helt nytt system?
Sedan vill jag gärna ha lite tips ifrån personer om Apple gällande hållbarhet och kvalitet!

Är inte så hemma på avgasfronten så alla tips uppskattas!Vill dock inte ha 3" avgas utan något mindre pga min motor inte är någon värstingmotor och jag vill inte ha Mont Blanc tunneln hängandes där bak, utom bara lagom så där till bilen!

Alla tips uppskattas!

An assault on a man's BMW is like an assault on the man himself!
BMW 325IT
satsa på 2,5tum enkelt från katten. de har jag funkar bra med simon tycker jag men de kanske inte håller så länge

ant
Jag har åkt ett tag med enkelt 2.5" från kat. på min bil.
Dämparen jag har nu är av märket Simons, jag ger inte mycket för den kvaliteten. Jag har åkt i runda slängar 650 mil med den dämparen och den har givit mig en märkbart högre ljudnivå de senaste milen. Billigt är det onekligen men jag vet inte om det är värt pengarna ändå.
Jag kommer satsa på en Apple Racing dämpare när jag får tummen ur (_!_).

==========
Länk
vilken av de dämpare som finns på www.nitroz.se/apple passar bäst till min bil tror du ant?

Måste man göra någon spec adapter efter katten för att få på 2,5" rör?

Jag kör med den som heter slimline 2,5" på min.
Har 2,5" hela vägen.

Jag tycker iofs att 2" räcker gott på din bil.

Du behöver en stegmuff eller liknande för att passa ihop det med det grövre röret.

Jag har kört ungefär 1000mil(sedan förra hösten) med min och den uppför sig som ny och ser hel och frisk ut.
hur är ljudet med dessa dämpare?tror du att det skiljer sig mycket mellan 2" och 2,5" ??

vad kostar en sådan stegmuff och vart kan man köpa en sådan?hittar man sådana på micro, mekonomen eller liknande??

Om vi antar att en med 2" system låter lite mindre än min, så räcker det ändå gott och väl!;)

Vet inte vad man skall jämföra ljudet med riktigt.
Och jag vet inte som kommer av bara ljuddämparen. Jag har sportkat och bara en dämpare.
Men det låter inte stort, slappt och trött iaf.
Rätt hårt/metalliskt och elakt. Lite för mycket för 1.8 liter kanske...

Nån annan som hört det kanske kan beskriva.
Haglund?

De delar som kan behövas finns på mekonomen och andra ställen som säljer avgasdelar.
Vill inte ha något över dimensionerat ljud heller, bara så det mullrar lite gott när man gasar :)! Som sagt, jag har ju bara en 1,8 liters motor så man ska väl inte ta i så man spricker!

Blir väl att man beställer en sådan då, någon som har några andra synpunkter på ämnet??

ant
Jag tycker du ska använda dig av en så stor fullflödesdämpare som möjligt. Tex en Apple Racing dämpare, jag har bara hört bra ord om den dämparen.

Vad du ska välja av 2" eller 2.5" är nog en smaksak som beror på vilket ljud du vill ha skulle jag tro. Som du själv säger så låter det som ett 2" system skulle göra gott för dig.

Angående mitt ljud så skulle nog många här vilja ha det ljudet jag har nu, men själv så tycker jag det lever om lite väl mycket.
Jag gjorde 55 mil idag när jag åkte ner till Tranås och tillbaka. Att ligga i motorvägsfart är inget kul efter några mil med mitt nuvarande system. Antagligen blir det inte någon jätteskillnad med en Apple dämpare men det är väl nåt man får räkna med när man har valt bil som man har gjort.

==========
Länk
Ok, ant, det där med ljudnivån får man väl lära sig att leva med!Får väl spela högre på stereon då istället :)!

Nu till min andra fråga, var det svårt och få dit sakerna?Något svetsande eller liknande eller går det bra i befintliga upphängnings anordningar??

Du har möjligtvis inte några bilder på skapelsen??

Det blev en del svetsande och en del finlir för att få dit det.

Skar loss fästet som sitter på röret och svetsade fast på det nya och använde de befintliga fästena.
Så mitt hänger på samma sätt som orginal, men med mer plats rund. Ljudämparen är mindre än hälften så stor som orginal.

Drog det inte riktigt som orginal heller.
ant
Jag kan ta lite bilder på mitt system imorgon.
Det är byggt av Avgaspiraten i Västerås direkt på min bil.

Är du någorlunda händig med en svets så är det inga problem att loppa ihop ett system. Använd MAG eller ännu hellre TIG om du har tillgång till det.
Jag har byggt några system med "pinnsvets" men då blir det pilligare..

Pukta ihop så många delar på plats som möjligt. Sen svetsar du du det stumt och hänger upp det på plats.

==========
Länk
Ok, ska kolla under hur det ser ut och skaffa mig en uppfattning om det hela, skulle vara schysst om du mailade lite bilder ant!

Tackar så mycket för tipsen och nu får vi väl se hur det blir!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.