|
|
|
|---|---|
|
Jag har skaffat en sådan. Tänkte dels se om det kan ha positiv effekt på gången att laborera med trycket och samtidigt få bekräftat att jag inte har för lågt. Men framförallt tänkte jag prova att åka på etanolbränsle med hjälp av detta. Det skall tydligen gå fint om man höjer trycket. Jag har ju problem med hög CO och har inte hittat orsaken, frågan är kanske självklar, men borde inte etanoldrift garantera att jag klarar ett CO på 3.5? Så till den egentliga frågan; vilken av ledningarna "matar" bränsleinsprutningen och vilken är retur? Var monterar jag regulatorn? Erfarenheter välkomnas. | |
| Regulatorn sitter i FRAMKANT av spridarröret. Jag tror man monterar den efter regulatorn men är inte 100% säker. | |
|
Jag antar att det innebär att retureledningen är den främre medans matningen är den närmst kupén? Den ställbara regulatorn skall tydligen monteras på återledningen, efter original regulatorn. På så vis är det bara att skruva på fullt flöde för att återfå originaltryck. Frågan är då vilken av slangarna som är till/från... För den som är intresserad (inte så många verkar det..) kan man läsa mer om etanol på www.e85.nu . |
|
|
Padde det här var helt klart intressant...det blir att göra ett test på e23an med e85 drift! |
|
|
Jag gör ett försök att lyfta den här tråden. Markkus antyder att returledningen sitter i fronten och då har jag matningen närmst kupén. Tre frågor har jag: -Är det någon som kan bekräfta att detta är korrekt? -Är det någon som känner till hur högt tryck bränslepumpen på en 535:a klarar? -Vad är original? Jag ska konvertera i helgen, lämnar rapport när jag vet hur det slutat. Fast först får ni hjälpa mig med de 3 frågor jag skrivit ovan... |
|
|
1, returledningen sitter i fronten (nuvarande truckregulator sitter på returen). Tänkte på en annan sak du kan inte ha vänt på tilllopp och retur vid motor bytet? 2, bränsle pumpen maximala tryck är ca 6,5 bar hålltryck 2,9bar. 3, ca 3,0 bar kan vara något lägre men får ej understiga 2,5 bar. |
|
|
Pelle Persson: Det är väl svårt att vända på spridarröret men man kan ju montera slangarna fel (antar att det är detta du menar). Jag vet för jag har gjort det :) rätt svår att få igång då... Sen gällande pumpen så ska det vara samma som på M5 E34 och den klarar i effekt 400 hk om jag inte missminner mig...även fast pumpen har max på 6,5 så kan det bli ännu högre om man stänger igen för mycket. Har haft ett ingående tryck på över 8 bar pga trasig btr. |
|
|
Tack grabbar, ni är guld värda :-) Slangarna är rätt monterade, det är nåt annat som felar. Vad får jag nog aldrig veta... |
|
| Marrkus; du är inte ensam om det...hmm. Nej det var bara en vild chansning | |
|
Jag har monterat den nu och höjt trycket till 4 bar samt bytt mitt svingamla bränslefilter. Skulle tro att det gav mig 10-20hk på toppen. Ett helt annat drag i bilen och skillnaden mellan 4-6000 varv är markant. Tidigare ville den inte varva mer än till 5000, det dånade mest. Trodde 535:an hade denna karaktär men nu är den betydligt varvvilligare. Helt jämnt vid finkörning går den tyvärr fortfarande inte. Angående CO och E85 drift så har jag inte hunnit prova någotdera ännu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.