AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
432

Lambda sond och för feta hjul...

Bilen gick inte genom beskitkningen idag. TRISST! Lambda värden var för höga och mina 17" däck gick emot i hjulhuset. Frågor alltså angående detta. Angående Lambda värdena så var alla andra värden inom nivåerna men Lambda värdet var lite högt.
Vad är den troligaste anledningen till detta? Trasig sond? Dyrt att byta?
Och angående hjulen - Går det att begränsa hur mycket man svänger så hjulen inte går i?

Och måste samtliga "fel" åtgärdas av en BMW firma?

Bilen är en 318 Is -92:a (nyare modellen), fabrikssänkt :)

/Claes

BMW 325IT
Känner du ingen som har orginal fälgar som du kan låna? Troligtvis är lambdan dårlig det kostar inte så mycket att byta.max 1000kr på skroten.

Si
765
Simon01
120dM -08
köp inte lamdan på skroten, köp den på mekonomen eller nåt, kostade ca 8-900 har jag för mig
Jo det blir på med vinterfälgarna. Trisst bara för att man ska komma igenom besiktningen. Angående sonden ska jag kolla för tjuvluft innan sonden. Kan ju vara det som ger knepiga värden. Vet någon förresten var den sitter (det är ju innan den på röret som man ska leta efter tjuvintaget).
mvh Claes

BMW 325IT
de är inge felpå att köpa lamdan på skroten. de funkar alldeles utmärkt. kostar halva priset mot en ny om man inte kan lyckats pruta. o då vet man att den fungerar.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En lambdasond slits tx VAG har ett rekomenderat bytesintervall på ca 15.000 mil .Klar skillnad på nya och gamla lambdasonder, de gamla reagerar betydligt långsammare vid uppmätning.

///MVH Hasso
Länk

Bilen har gått lite ryckigt och enligt vad jag har sett så verkar det vara något som strular med LAMBDA sonden då. Kan i och för sig vara att den läcker någonstans så det blir in på verkstad och kolla för läckage. Bilen har gått 12000 mil så det borde i så fall inte vara byte än.
/Classe

Si
765
Simon01
120dM -08
ja, det är klart värt att köpa en ny om du ändå ska byta. Kryp in under bilen ock kika på ovansidan av avgasröret, rätt långt fram så ser du den, där sitter den iallafall på min, vet inte hur det ser ut på 318
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Borde du inte fixa hjulen mer permanent och seriöst än att bara slänga på vinterhjulen och visa upp bilen med dem?
Det finns en anledning till att de inte får ta emot i hjulhusen.....!

Fel lambdavärde kan även bero på läckage i avgassystemet! Om det är ett litet hål (räcker med knappnålshuvudstort) sugs det in luft och det ger ett "felvärde" av för hög syrehalt vid mätningen.
Kolla att avgassystemet är riktigt tätt hela vägen innan du byter lamdasonden!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Har ni några förslag på åtgärd för det med hjulen då? Jag har då ingen aning på hur man skulle kunna åtgärda det...
/Claes

ant
Vad har du ET på fälgarna? Det kan ske kan hjälpa med att "spaca" hjulen några mm?

==========
Länk
ta
90
tach
E36 325i
kan det skada lambdan/eller annat att köra för länge med läckage på avgassytemet?
"Vad har du ET på fälgarna? Det kan ske kan hjälpa med att "spaca" hjulen några mm?"

Vet inte riktigt vad du menar med ET? Men om du parar om att "spaca" hjulen vet jag inte riktigt vad det menas med heller. Kan du förklara? Det är inte mycket det rör sig om nämligen så det hade kankse hjälpt.

ET-måttet är inpressningsdjupet på fälgarna,de är olika från bil till bil,så om man inte har rätt ET till en viss bil kan man använda sig av spacerplattor för att få rätt avstånd till fjäderben mm...
Vart i hjulhuset slog dina fälgar i?

Länk E30 körmaskinen nr.1
ant
Ja Lazer har en enkel förklaring där.
Om du tror att det hjälper med att "få ut" hjulet några mm extra så kan en spacer hjälpa dig med det.
Det är en platta som monteras mellan navet och fälgen och på så vis breddar spårvidden på bilen.

För att se hur en spacer ser ut kan du titta på denna länk
Länk

Dessa spacers är av så kallad universalmodell. Det finns även spacers med styrningar mot nav och fälg som gör att det hal centrerar mycket bättre. Spacerplattor med styrning är att föredra.

==========
Länk
Det kan ju helt klart fungera. Däckkanten går nämligen endast emot mycket lite då man svänger fullt utslag. Det gå emot på insidan av hjulhuset (dvs inte mot karossen) på skyddsplasten som sitter där. Och det är inte speciellt mycket. Ska nog prova det först. Tack för tipset! Tror ni att det kommer att fungera?

En polare och jag ska gå igenom och se ifall vi kan hitta någon läcka. Annars blir det in på en verkstad förmodligen. Känns rätt bra att få garanti på arbetet. Annars blir det nog en budget variant (nog inte skroten).
Bilen har gått lite ojämnt och liksom hostat lite och inte haft jämnt drag i alla växlar. Speciellt då man accelererar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.