|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 523-97 som gått 15000 och inom loppet av två månader har både vevaxelgivaren och kamaxelgivaren gått sönder. Båda gångerna har jag kunna fortsätta att köra fast den inte gått särskillt bra (linka hem mode). Och båda gångerna har de gått sönder när jag haft lite soppa i tanken (gul lampa). Först trodde jag att jag fått skit i bränslefiltret pga lite soppa. Bilen gick ryckigt under gaspådrag och var orkeslös. Vid jämn gas gick den rätt bra. Injector cleaner hjälpte inte. Det kändes som om den inte fick tillräckligt med soppa när man drog på, men det var tydligen en av givarna som gått sönder. Mina frågor är: 1) Hur ofta går dessa sönder (vart 6:e år, typ?) 2) Finns båda givarna, en borde ju räcka eftersom det finns en kedja som håller alla delarna i synk 3) Hur troligt är det att det är den bytta givaren som gått sönder snarare än den andra gamla givaren som suttit i länge? Tacksam för synpunkter | |
|
Tja, själv så har jag bara fått byta kamaxelgivaren, och min bil är 6 år gammal. Men då märktes det inte så mycket på gången, det vart lite sämre drag på den, men den gick inte ojämt. Att det finns två givare tycker jag inte är så konstigt då det ju är vanos på den, som ju kan ändra på kamaxelns läge (när ventilerna ska öppna/stänga). Magnus |
|
|
1. Dom givarna brukar hålla väldigt länge så vida dom inte utsätts för mekaniskt våld. 2. Båda givarna finns när du har vanos. 3. Har inte varit med om att givarna går sönder på en vanlig bil, däremot är Motec sprutet som vi har på tävlingsbilen ganska känslig att dom är shimsade till rätt avstånd. ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
Ronny Simonsen |
På min 525i M50-S1, så har den begge giverene; Veiv og Kam. Kam-giverens oppgave er å sørge for nøyaktig tenningtidspunkt når registerkjeden og drev er blir slitt, slik at kam-vinkelen avviker fra normal. Motor med Vanos er avhengig av kam-giveren og det er jo helt naturlig, men uten Vanos, så er ikke motoren så følsom om kam-giveren slutter å fungere. Veiv-giveren er helt nødvendig, ellers så starter ikke motoren!! -- mvh Ronny Simonsen Narvik - Norway BMW 525i 24v 1990mod. |
|
Har precis kommit hem från Verkstaden där man konstaterat att min kamaxelgivare fått spunk. Har precis samma fel som du haft d2mika. Bilen blir ännu slöare än normalt ;) men min verkar det bara vara nån typ av glapp i för felet uppstår bara ibland. Ska in igen om en vecka och få den bytt. Som min fru brukar säga: Ni män blir inte äldre det är bara leksakerna som blir dyrare! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.