|
|
|
|---|---|
|
Mitt pinjonglager har gjort sitt så jag skall byta klumpen.Frågan är vad har jag för utväxling på min bil det är en 320i-95 klumpen som sitter där nu står det 3.38 på men är det orginal?Är det svårt att byta själv något man måste tänka på specielt.Tackar för svar. BMW FOR EVER!!! | |
|
upp BMW FOR EVER!!! |
|
|
Jag har aldrig bytt på E36, men det brukar inte vara några stora problem. Största problemet är som regel att få upp klumpen vid montering, de är tunga! Kiip Spiiding! |
|
|
Ok behöver man lossa drivaxlarna ute vid hjulen eller man plockar bara bort torxskruvarna vid bakaxelklumpen på axeln och fäller ner axlarna sålänge? BMW FOR EVER!!! |
|
Woodman |
Har du fått konstaterat att det är lagret som hörs (väsnas) ? Så det inte istället är bakdäcken som sjunger p.g.a för hårt gammalt gummi.....(mkt vanligt) |
|
jag va inne på BMW och de hissade upp bilen och körde den i luften och det knackade och väsnades från bakaxeln de sa att det va pinjonglagret som va kast så man måste väl lita på det eller? BMW FOR EVER!!! |
|
Woodman |
BMW har en Castrol olja som brukar tysta ned de mest höljudda bakaxelklumpar....Förresten hur mkt skada tog drivaxlarna när de hängde obelastade i luften i driftläge..? |
|
jag vet inte så mycket om vad som kan ta skada är det så att det kan gå sönder om man gör som de gjorde på BMW de körde den säkert i 5-10 min i luften man tycker att de skulla nämt det om den där oljan om de hade en sån eller? BMW FOR EVER!!! |
|
Woodman |
De vill hellre kränga byte av lager...lär väl kosta mer än en helt ny klump. köp en beggad klump istället. Om det inte funkar med spec oljan. Jag återkommer när jag tagit reda på vad oljan heter. |
Woodman |
Oljan heter: Castrol SAF-XJ (vikositet 75*140) bakaxelolja. Den tystar nog förhoppningsvis ned oljudet i din bakaxel. Tror den kostar ca: 100:- litern. |
|
det är ett sådant ljud så att man hör det fram i kardanen och känner det i växelspaken klarar oljan det tror du?isåfall köper jag oljan direkt. BMW FOR EVER!!! |
|
Woodman |
Hur långt har bilen gått...? |
|
12,700 mil men den måste ha gått hårt ena drivaxeln är bytt den vänstra bakifrån sett milen stämmer så långt jag kan kolla den togs in i Sverige 1999 hade då gått 9543 mil så det stämmer nog ganska bra hoppas jag.Vet inte heller om bakaxeln är bytt innan för utväxlingen på den som sitter på är 3,38 vet inte om det är orginal på min 320i-95.Vet någon? BMW FOR EVER!!! |
|
Woodman |
Tycker att den verkar ha gett upp tidigt bara 12.700 mil ? Har du kollat att det finns olja upp till påfyllningen i klumpen..? Likaså med vxl lådan..? Varför körde de på BMW bilen i 10 min (i luften) Var det svårt att få fram ljudet ?? eller kommer det direkt ? Har du sett om bilen läcker olja vid klumpen & vxl lådan ? |
|
Det är olja iu bakaxeln till översta hålet växellådan har jag inte kollat men den har väl inte med detta att göra tror jag?Det va inte svårt att få fram ljudet det kommer direkt när man börjar köra och inte ger gas för då försvinner det när man gasar alltså.Bilen läcker inte en droppe olja. BMW FOR EVER!!! |
|
Woodman |
Då rekommenderar jag dig att testa Castrololjan den dämpar ljudet ganska mkt. Det kostar ju bara ett par hundra spänn att testa ? blir du ej nöjd med oljan så återanvänder du den till den nya klumpen. Du vet väl att man inte kan använda vilken bakaxelolja som helst till BMW använder man ett felaktigt oljefabrikat så går lagrena i klumpen ned sig på kort tid. oljan måste vara godkänd av BMW innehåller då en speciell tillsats. |
|
det är så att jag har bara haft bilen i ca: 4 månader så jag har inte satt mig in så väl i det med oljor mm.Han som hade bilen innan verkade inte så rädd om den så vem vet vad han har använt för olja.Jag därimot ska bara använda sådan olja mm som det skall vara för just BMW.Va det någon som visste vad det skall vara för utväxling på bakaxlen på en 320i-95? BMW FOR EVER!!! |
|
| har du diffbroms? isånafall ska du ha en annan olja i bakaxeln, annars låter det illa kan jag försäkra dig om, jag fick fel på mekonomen sist jag bytte. | |
|
Men jag har ju haft bilen i 4 månader tycker det skulle hörts innan?vet inte om jag har diff eller inte men det har jag nog inte det är ju en 320i du vet kanske vad det skall vara för utväxling på bakaxeln orginal det sitter 3,38 nu på bilen är det orginal?Bilen är manuellt växlad. BMW FOR EVER!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.