AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
483

Finns diffspärr till E38 (750) ?

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Fick höra av en liten besservisser att det inte finns diffspärr på bakaxeln på några andra BMW's än M modellerna. Provade dock rita lite svarta sträck i dag, och det blev två lika långa fina...
Det kan det väl iofs bli även utan diffspärr om det är väldigt lika motstånd under båda däcken?
Så.. Någon som vet hur det är? Och är det isf standard eller tillval, i synnerhet då på 750?

I övrigt... får man bäst acceleration från 0 med eller utan hjulspinn med en sådan här kärra? Får för mig att V12ans vrid + automatlåda ger bäst ax utan hjulspinn, medans en manuellt växlad bil som bara har kraft på högre varvtal tjänar mer på ett visst slir...?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Hur det är på 750 är jag inte säker på men det skulle ju förvåna mig om det inte gick att välja till ens.
Det går ju att välja till till i stort sett alla andra modeller.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det sitter sannolikt diffspärr på alla e38-750.

Vill du för säkerhets skull kontrollera så palla upp bakhjulen med neutralen i .
Snurra på ett hjul. snurrar det andra hjulet i samma riktning så har du spärr. Snurrar det åt andra hållet så har du det inte.

PS med bra däck och torr asfalt så brukar det vara svårt att "få loss den" i farter under 70 km/h
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Den går att riva loss med om man gasar lite grann med bromsen på samtidigt, och sedan släpper å trycker järnet! =)

I farter över 70 är det väl omöjligt dock?

Ska prova snurr-tricket... ska bli skönt att tysta besservissern.. som givetvis äger en M3a =)
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Vad jag menar med farter över 70 är att däcken först släpper då tvåan går i. (Gäller inte på bra varm asfalt). Tror inte motorstyrningen tillåter fullt vrid på ettan för att spara växellådan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.