|
|
|
|---|---|
|
Tjenare alla =) Ok.. jag är grymt nöjd med min nya bil, men jag har nog upptäckt en ny hemsk sida av mig själv. Jag är numera officiellt en manisk biltvätts dåre! =) Med detta så har jag upptäckt en del lackskador på min bil. Bla på frontspoilern (mest stenskott) .. en rätt djup repa på förar dörren. Och så en äldre lackskada på bagageluckan som dom använt förbättringsfärg på antar jag. Men jag har i alla fall börjat reta mig ordentligt på skadorna och önskar mig en kanonfin och djupt blank lack.. Hur får jag detta? Är ända möjligheten till nybils känsla i lacken en ny lackering av hela bilen, eller finns det andra möjligheter? Finns det nånstanns där dom fixar lackskador och sen kan lacka ner bilen eller nåt? =) - Fanatisk bmwpower besökare - | |
|
EDIT!! "Finns det nånstanns där dom fixar lackskador och sen kan lacka ner bilen eller nåt? =)" Nej.. bilen är nerlackad haha.. men jag undrar om man kan göra nåt för att få den där glasaktiga lackglansen på nåt sätt? =) - Fanatisk bmwpower besökare - |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om lacken är i fräscht skick så är det inga som helst problem att lacka utvalda bitar på en bil utan att det syns, speciellt när det är en metallicbil med klarlack.Enda som krävs är en skicklig lackerare. För övrigt så är det bara att polera upp bilen till originallystern. Antingen via en lackbehandling eller bara en polering. Eller så gnider man själv. Se "gör det själv". ///MVH Hasso Länk |
|
Håller alla lackerare med om att det är enklare att lackera om en metallic??? Jag har hört motsatsen... |
|
|
Hej PTR. Stenskott, mindre repor, avflagnader etc, går mycket bra att reparera med tex Airbrush och mycket tålamod+lite talang. Att det handlar om Metallic gör det naturligtvis lite knivigare, men det finns metoder och tekniker för allt. Att hellacka en metallic är inte helt lätt, men en yrkesskicklig lackerare gör det utan problem. Mvh Skalman |
|
|
Skalman att hellacka met är inte helt lätt?Jag tycker det är svårare att dellacka tex en dörr och silver o ljus grön el blå är besvärligast tycker jag.Ta tex en polaris den kan ju se bedrövlig ut i lysrörsbelysning för att i dagsljus vara helt ok.Förövrigt tycker jag att en solid färg är lättare att få bra.Eller hur menar du ,hellack=hela bilen........ dellack=en dörr el huv. mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Hejhopp Bass Du har säkert sett GDS avdelningen för gnidare, själv är man just hemkommen efter en sen tvätt av krutis(tack starre). Prata tex med en bra rekondare, tex Sthlms bilvård Jörgen 086650810 och be han kika på bilen. HAn kan nog dessutom rekommendera en bra lackare. Lycka till Asken |
|
|
När jag talar om hellack så menar jag just hellack... det svåra i detta är att kunna hålla samma teknik lacken igenom allt för att inte skuggningar och svep skall synas efter sprutan/sprutbilden. En basfärg är inte känslig för detta,och precis som du säger lättare att lyckas med eftersom man inte har metallicens struktur att ta hänsyn till. Från sidan så kan lacken se bra ut, snett framifrån så framträder skuggor och svepmönster. beroende på att lackeraren inte behärskat tekniken fullt ut, enligt min mening så finns det inte många som kan lägga en perfekt metallic. (inte ens från fabrik) Att bättrings/dellacka en dörr eller huv, är svårt i den bemärkelsen att det skall stämma nyansmässigt (om du inte har scanner), sen får det ju inte bli skuggor och svep här heller. :) Men som jag sagt förut.....alla har vi våra uppfattningar om vad som är perfekt. och tur är väl det. Mvh Skalman |
|
|
Tack Asken, jag ska ta kontakt med honom och se hur vi ska göra =) - Fanatisk bmwpower besökare - Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.