AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
388

Problem med växellådans körprogram

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Har lite problem med programmen på lådan på min 750i, det fungerar lite intermittent att välja sport eller manual, provade med en ny knapp till programväljaren, men det blev ingen skillnad. Trycker man "sport", så händer ingenting i displayen, men om man håller inne "manual" så blir det tomt i displayen för att sedan gå tillbaka till "economy" när man släpper knappen.

Finns det någon box till lådan som kan spöka, tycker även att lådan tvekar och växlar dåligt precis efter man har startat bilen, oavsett om den är varm eller kall, precis som något starts kallstarts funktion går i, eller är detta normalt? Efter någon minuts körning växlar den perfekt.

Lådan är förövrigt renoverad för c:a 2000 mil sedan.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Ingen??? kan förövrigt tillägga att om man väl har i sportprogrammet och gör ett gaspådrag så att lådan växlar ner så går den direkt tillbaka till economy när man släpper gasen! Efter det är det omöjligt att byta program. Skummt, fattar ingenting!

BMW CS #5139
Ap
64
Apricot
735iA - 92
740iA- 96
520iA-89
Var det en ny knapp du bytte till ? Jag tycker detlåter som om det trots allt skulle vara "knappen" eller kopplingarna till den.

Hälsn A

ho
432
hombre
750iA 1991
Fick samma problem någon månad sedan. Sportläget försvann, likaså M. Fick det "fixat" genom rengöring med trycklyft. Spiller dock självklart kaffe någon enstaka dag senare. Kollade nån dag sedan och M läget fanns kvar iaf. Har svårt att tro att felet sitter i lådan.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Knappen var inte helt ny, jag provade med en från en bekants 735i, och den fungerade ju när den satt i den bilen. Skall man prova att köpa en helt ny knapp på BMW ändå?

BMW CS #5139
Ap
64
Apricot
735iA - 92
740iA- 96
520iA-89
Knappen kostar runt en 500:-, så det kan ju vara ett bra köp. Den (om den fungerar) gör ju ganska mycket nytta ;-)

A

J.L>>> Provade du din knapp i kompisens bil? Ge dig på kontaktstyckena med. Lite kontaktspray brukar göra susen.
MVH Tobbe

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Ok, jag skall göra ett till försök att få liv i prylarna.

BMW CS #5139
E34 -94... Hade oxå problemet med automatlådans körprogram; Sport-läget ej ville "hoppa i" och lådan bara ville använda det Adaptiva läget (som i o f s "adaptar" körstilen ganska snabbt). Plockade isär kontakten intill växelspaken (först pillar man bort plastbiten med bokstäverna P-R-N...) och kollade att alla fjädrar o bleck var OK - ett bleck kärvade och gav ej kontakt... Fixade fjädern smorde upp med 5-56 och satte ihop kontakten. Lite pillgöra men sedan funkade allt som det skulle. Har dock köpt en ny kontakt som jag snart sätter dit och den kostade 445 SEK.

PeHå
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.