AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
400

Tomgång på 4000 varv...!

St
37
Stga
320i Coupé -93 (M52 -96)
530i Sedan -06
Har ett litet problem med min lilla snurra!

När jag startar henne så får hon för sig att tomgångsvarvet ska ligga på 4000 varv.... har haft detta en gång tidigare men det löste sig efter att jag stängde av och sedan startade henne igen!

Har för säkerhets skull tätat lite extra efter luftmängdsmätaren, har nu provat att koppla bort batteriet för att nolla systemet men utan resultat.

Gissar nu på att det är luftmängdsmätaren som har givit sin sista suck... men det låter lite tidigt, det är ju ändå en -96:a

Vore tacksam om någon som varit med om detta kunde kunde skriva en rad...

Tack på förhand!

/Stefan
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Jag vet att det kan låta banalt. Men har hänt mej en gång. Kolla att gaspedalen inte sitter fast. Hände mej en gång när jag lyckades få in en skit i den. Fick en tomgång strax under 3'. Räckte för att jag skulle få en riktig chock och börja analysera bankkontot.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Eller kanske ett vajerhölje som hoppat ur sitt bo? Händer ibland på min när jag har legat över motorn och kommit åt höljet som leder till spjället. Resulterar i tomgång på 6000rpm.

Min bil: Länk
St
37
Stga
320i Coupé -93 (M52 -96)
530i Sedan -06
Det har nu löst sig...

Skruvade bort insugsröret efter luftmängdsmätaren (för 2:a gången!!) blåste bort eventuell smuts på mätaren och kopplade bort batteriet.

Fungerar nu klockrent!
Tack för förslagen, kan komma till hands om det skulle hända någon mer gång.

/Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.