AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.579

Vad är det som skramlar?

EH
5
EHe
BMW323i -98
Jag har ett skramlande ljud vänster bak på ojämn väg, är det någon som vet vad det kan vara? (obs! fjädrarna är hela)

Tjenare!

Skulle misstänka att du har samma fel som på min.
Ta en ficklampa och lys upp i hjulhuset bak luft sedan bilen lite i skärmkanten så ser du nog att du har glapp i övre stötdämparfästet.
99% säker på det!

Lycka till!
_A
11
_AMUS_
bmw 325 coupe-92
har samma problem på min! väldigt störande ..vad ksotar det att fixa på verkstad? el kan man göra det själv som amatör? lätt/svårt? mvh amus
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
jag också har samma fenomen men på min när jag kör på ojämn väg om jag lätt trycker på bromsen försvinner oljudet kan det va nåt med broms beläggen??
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Jag har samma på min z3, väldigt irriterande. Hörs nästan bara när man har rutan nedvevad.

/Henrik
Nämen...jag har oxå samma problem..! Är det ingen som vet om det är lätt att fixa själv...??
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Stötdämparfästet eller bakvagnsbussningarna gissar jag, det sistnämnda är lite svårare att byta själv. Sök gärna inlägg så finns massor med tips.
Att byta bussningar bak på bmw kostar ca 1800 för en E36:a.
Rico80
samma problem här jag har fått för mig att det har nånting med handbromsen att göra nått belägg som är dåligt eller nått dyligt låter ungefär som om man har nån järnbit ligger i bomsskivans handbroms trumms som hoppar runt som den själv vill! :/ ska kolla så fort man får lite tid över o se vad det kan vara!! värt att kolla om handbromsen tar bra på båda sidor! samt dra ner rutan när du åker förbi nå vägräcke eller liknande o dra lite i handbromsen o lyssna hörs bättre eftersom ljudet då studsar tillbaka min låter väldigt mkt järn mot järn =(

*Gaspedalen har bara ett läge i botten*
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Har också ett liknande ljud i min bil. Låter som en skruvmejsel ligger och skramlar (ibland kommer det ett gnislande metall mot metallljud), har letat efter lösa grejor i hela motorrummet men inte hittat något. Bakvangsbussningarna kan det inte vara (tror jag) för dom byttes idag. Framskivorna fick jag också nya idag och belägg runt om + skivor bak + handbroms är bytt för några veckor sedan. Tror inte det är stötdämparfästet heller eftersom mitt ljud kommer även när man kör på helt plan väg. Dessutom låter det när jag stänger av bilen (vibrationerna från motorn)

Någon som vet vad mitt ljud kommer ifrån???
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag hade ett skramlande läte bak på min f.d 520-92:a som visade sig vara att ena bromsbeläggets "expander-plåtbygel" hade rostat av(dom som trycks in i kolven), det gjorde att belägget fick för dålig fasthållning och började skramla mot skivan, kolla det!

Mvh/ Micke t
Garanterat som couglin säger.

/Robban
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag tror oxå det är som Robban74 och couglin säger.
Min mek yrade nåt om att det var övre stötdämparfästet som kunde väsnas.

do
93
doffe
328i -96
tryggvesson:

Ditt ljud kommer kanske från att bromsbackarna bak är rostiga och nåt har släppt. Hade samma läte på vänster bak efter att jag bytte bakdäck, fick den förklaringen. Ljudet skulle inte vara någon fara och det slutade efter 10min körning.

Låter som skruvar i en konservburk?

mvh doffe
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Menar du handbromsbackarna eller? När dom precis var bytta så lät det inget, det har kommit nu i efterhand. Försvan bara ditt ljud helt plötsligt eller???
Slamrande ljud högt uppe bak vid körning i gupp och liknande hade jag läst mig till att det skulle med stor sannolikhet vara övre stötdämparbussningarna.
Efter koll såg jag att så inte var fallet och ljudet kunde jag inte hitta felkällan för.
För en vecka sen satt jag för ovanlighetens skull bak(ett par pilsner på lokala pizzan och stor vän fram,tant vid ratten)och lade armen på hatthyllan,inga mer missljud,välinvesterade pils där.

Kolla med andra ord även inredningsskrammel,mitt oväsen var ungefär samma som på min E30 när stötdämparbussningarna var slut.

Henrik
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Jepp! Samma problem här. Min 323a skramlar när jag kör på ojämn väg. Vänster bak. Trycker jag lätt på bromspedalen försvinner oljudet. Efter en felsökning kom jag fram till att det var det inre bromsbelägget (vänster bakhjul) som lät. Jag hade bilen på lyften och bankade på däcket. Fick höra samma oljud, polaren tryckte på bromsen då jag bankade och oljudet försvann. Jag tänkte använda kopparpasta för att fixa problemet. Undrar bara hur länge kopparpastan håller.
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Kopparpasta gjorde susen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.