|
|
|
|---|---|
|
Tja... HAr stött på ett problem med bilen..När jag körde till jobbet imorse...Motorväg 8 mil så gick den itne upp i arbetstempratur riktigt. Sen när jag kom till stan & stod i köer så höll den nästran på att koka...men går ner när man börjat köra en sväng..eller om man drar på full värme ...Kylarne som satt igen sig? bmw e28 528 | |
| Börja med att kolla upp din termostat? Om kylaren är igensatt borde ju motorn bli för varm även på motorvägen. | |
|
Då får man ju en massa fartvind som kyler hela tiden...eller hur??? |
|
| Men du sa ju att den inte gick upp riktigt i arbetstemp. Det tyder ju på att vattenflödet genom kylaren är för stort. Har termostaten fastnat i en läge så får du ju fenomenet att den ger för mycket flöde på motorvägen men för lite inne i stan. | |
| Borde den inte ha lika mycke flöde när man kör i stan då också? | |
|
Den kanske har öppnat så mycket att det är för mycket för motorväg men för lite för kökörning. Magnus |
|
|
Ja, troligen är det termostaten. Den kan ge lite konstiga symptom när den krånglar. Jag har bytt på båda mina bilar. Enkelt och tar nån timma. Termostaten kostar 275 kr på Mekonomen och 315 på BMW. Köp en ny papperspackning till termostathuset också, kostar några tior. |
|
| är ingen direkt stjräna på bilar...men låter ju som att det inte bara är termostaten som är felet..Om den håller på så här :/ | |
| som tidigare sagts så kan det vara termostaten som fastnat i "halvöppet" läge, tillräckligt öppet för att vattnet inte ska stanna kvar tills det uppnår rätt temperatur och tillräckligt stängt för att inte vattnet ska hinna ut när du står inne i stan. Kolla oxå fläktkopplingen | |
|
Lindstrom, du tvivlar på våra råd? Termostaten fungerar ju som en vattenkran. Den är helt stängd till motorn når drifttemperatur. Inget vatten cirkulerar då till kylaren. Sedan öppnar den sig steglöst. Kör du på landsväg så öppnar den bara lite eftersom kyleffekten är stor av fartvinden. Står du däremot still i en bilkö så öppnar temostaten för fullt flöde genom kylaren. Räcker inte detta så blir kylfläktens viskokoppling varm av den heta kylaren och en bimetallskena på kopplingen gör att den steglöst ökar greppet och fläkten snurrar fortare. Har termostaten pajat och står orörligt halvöppen så får du ju symptom som dina. |
|
| tvivlat har jag inte sagt...men kul att höra vad fler säger om det.. | |
|
Termostaten kan kollas med hjälp av kastrull, spis, vatten & termometer. Om den är frisk mekanisk (löper lätt på axeln mm) och öppnar/stänger vi rätt temp så är den nog OK. Som sagt tidigare; Köp en ny packning innan du river ut termostaten & kollar. Om termostaten är OK så är det nog tyvärr vattenpumpen som har gett sig. Inte helt ovanligt på BMW. /JOP |
|
|
Nej vänta nu! Man kanske ska läsa ursprungsfrågan ordentligt innan man svarar. Om den inte går upp i temp på motorväg så kan det nog bara vara termostaten... /JOP |
|
|
De priser jag gav på termostater gäller m50/52 motorn. Jag såg sen att det var en e28 du hade. Det är väl m30, och den motorn har jag inte koll på priserna. www.mekonomen.se är bra... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.