AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
847

Slitage på utsidan av framdäcket

Upptäckte idag att framdäcket på bilen (har bara haft den i en månad och däcken satt på när jag fick den) har slitits lite lustigt. Ngn som har koll på hur den här typen av slitage kan uppkomma?, förrutom typ en bojjard vänsterkurvor i hög fart :)

Här syns det ganska tydligt, slitningen ligger på utsidan av själva däcksidan. En bra bit ner på grafiken.
Länk

Det lustiga är ett räfflingen just under däckets köryta är kvar, medan
det längre ner är betyligt mera slitet.
Länk

Körytan har som inte ngra direkta abnormaliteter i sig.
Länk

Inte heller insidan.
Länk

Förarsidans däck ser normalt ut på utsidan.
Länk

Jag testade även att göra en kritmarkering på däcket och köra en bit, men kunde inte se ngn direkt påverkan av kritan. Ringtrycket e vad det enligt BMW skall vara för den där typen av däck/fälg.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Kolla hjulinställningen. Men det har du förstås redan fixat...

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
För stor toe-in vinkel. Det ger bättre styrrespons, men nackdelen vet du själv nu. Gör en hjulinställning!
Flåklypa: Men om " toe-in vinkeln" e för stor, varför syns det bara på ena däcket? Kan den ha slagit sig på ena sidan bara?
Ja. En ovarsam körning snett över en kant och i västa fall med snedställda hjul kan påverka ett hjuls inställning.
Kolla om spindelleden på den sidan är ok samtidigt. Framvagnar är känsliga!
Flåklypa: E det ngt som det finns en sportslig å klara av själver eller e det verkstan som gäller?
Kolla med verkstaden när dom fixar hjulinställningarna. Annars kommer bilprovningen att kolla det...var så säker.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hjulinställning med lasermätning, kan de flesta större däckfirmorna göra. Troligen är de billigare än de flesta bilverkstäder som gör hjulinställning.

I vilket fall bör det göras en riktig fyhjulsinställning med lasermätning för att det skall bli riktigt bra!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Exakt. Låt däckfirman göra jobbet! Priset skulle jag tro hamnar mellan 500 och 1000kr.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Toe-ut ger mer styrrespons.

Jag skulle gissa att föregående ägare har provat lite bankörning i kombination med för lågt lufttryck för den belastningen. Slitage så där långt ner på däcksidan får du inte med fel toe vinkel utan med hög belastning och för lågt lufttryck så att däcksidan viker sig.

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Troligtvis glapp i bussningar/kulleder, ingen ide att göra framvagninställning med glapp framvagn
FAF
Bilen e importerad 03-04, å inbesiktigad då utan anm. Dom borde väl ha hittat ngt sånt i besiktningen då tycker jag?!
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
ser ju mer ut som någon som haft problem vid fickparkeringar och nött mot trottoarkanter..eller kört runt med för lågt lufttryck/punktering..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.