|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har satt i en 325 M20 motor i min 323 E21 och jag har lite problem med elsystemet. Någon som gjort samma procedur tidigare och har uppgifter på hur man kopplar ihop det hela? Jag har löst vissa bitar, såsom tempmätare, varvräknare och startmotorn. Någon som vet hur jag ska koppla tändning, mm? JAG BLIR SNART GALEN!!! Måste ha bilen rullandes innan helgen! Tacksam för svar! | |
|
Här kanske du hittar hjälp? Länk //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Den beskrivningen var ju guld värd!!! Jag tror jag har löst det nu, återstår att se imorn! |
|
|
En fråga till spiidfriik bara: Det du skrev om varvräknaren, har du löst problemet? Varför kan man inte använda den svarta sladden (TP)? Vad kan hända/gå fel? |
|
|
Det som händer är att varvräknaren inte förstår/bryr sej om Motronic signalen. Den reagerar iaf inte. Men inget går sönder. Jag har hört att de äldre varvräknarna utan digitalklocka fungerar på Motronicsignalen. Jag har inte kollat detta ännu dock. Jag kör med signal från tändspolen i nuläget. Kiip Spiiding! |
|
|
ok. En till fråga: Av sladdarna som går in i kontakten i 323ans säkringsbox, alltså den som man kopplar ihop med 325ans elsystem, så är 3st svarta, vilken går upp till varvräknaren? Jag är själv nämligen, därför har jag lite svårt att mäta. Likaså så stämmer inte färgerna på sladdarna från START-läget på tändningen. Har ingen möjlighet att mäta mig till vad som är vad eftersom jag är själv. Tackar för hjälpen! |
|
|
Är du säker på att de är helsvarta alla 3? Det borde bara vara en helsvart (varv) och de andra ska ha en grön (soppapump) respektive gul (start) rand på sej. Kiip Spiiding! |
|
|
Du kan ju ha helt andra färger än jag har på min bil dock... Jag har ju en -82. Enklast är nog att mäta vad som är vad på kabelhärvan till originalmotorn. Så gjorde jag. Lycka till! Kiip Spiiding! |
|
|
Jo, alla tre är helsvarta, en är tjockare än de andra. Jag får nog göra som du säger, mäta... Min är ju en 79a och din en 82a så det är ju mycket möjligt att det skiljer på färgerna. Jag ska ta tag i det hela ordentligt idag. Jag vill få bilen rullandes senast imorn. Mvh Johan! |
|
|
Nu har jag mätt, och det är den tjocka svarta som går från "start" på tändningslåset. Jag provade också att starta bilen för första gången men det gick inge bra. Startmotorn surrar bara, den vill lixom inte åka in i startkransen av nån anledning??? Soppapumpen verkar inte heller fungera. Allt annat verkar dock funka, typ temp, tomgångsmotom mm... Undrar vad som är fel. Allt är ju inkopplat? |
|
|
Soppapumpen går inte förrän motorn snurrar... Du får byta startmotor. Har du tur räcker det med att ta isär den och rengöra. Kiip Spiiding! |
|
|
Jag får prova det. Det skumma är att motorn fungerade klockrent när den satt i min andra bil för några veckor sen. Då startade den utan problem... Funkar det att ta startmotorn från en 323 e21? Det sitter 325 svänghjul och koppling på. Mvh Johan |
|
|
Prova! Jag har för mej att jag kör med 325:ans startmotor på min 2,3:a, men jag är inte säker. Teflonminne... Skulle förvåna mej om det inte matchade. Kiip Spiiding! |
|
|
DEN STARTADE!!! Jag provade att bogsera igång den och då startade den på ett litet kick. Startmotorn har jag tyvärr inte fått ordning på än, men det löser sig nog det med. Snacka om att det är skillnad jämfört med originalmotorn. Nu sitter det en chippad 325-motor i. Jag avslutade provkörningen med att rita 2st 50meter svarta streck på tvåans växel. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.