AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.141

AC- varmt sen kallt sen varmt sen kallt...

Li
15
Lindgren
740iA -97
Hej Forumet
Har sök inlägg i ämnet utan resultat. Någon som vet vad som kan vara felet när ac:en svajar mellan varmt och kallt. Det blåser kallt en stund för att sedan byta till varmt. Så håller det på och växlar hela tiden. Kan meddela att inställd tempratur uppnås ej, det blir för varmt. Min egen bedömning är att det är någon givare som spökar, men vilken????
Tomas
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Har bara erfarenheter från volvos kylanläggningar, men funktionen borde väl vara ung densamma.
Är det ECC eller ACC ? Om det är ECC borde det finnas felkoder som talar om vad det är fel på, det kan säkert din BMW verkstad hjälpa till med. Dock är det kanske inte säkert att alla fel syns via felkoder. Har varit med om en volvo med ecc som hade exakt samma symptom, och då var det solinstrålnings givaren. Den var inte med bland felkoderna...
Men någon temp/sol-givare borde det absolut vara. Det kan även vara någon givare (trim-potentiometer?) som känner av var värmespjället el dyl befinner sig. Fås inte denna signal blir den nog knasig.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
beter den sig lika dant på höger och vänster sida? Isåfall borde man väl kunna isolera felet till en gemensam givare, som exempelvis en yttertempgivare borde vara....?
Li
15
Lindgren
740iA -97
Johan_S: Den beter sig lika på bägge sidorna. ECC eller ACC, vet inte vad skillnaden är. Min är automatisk vad jag vet, ställer in önskad temp och sen sköter den sig själv. Fläkt varvtal kan jag justera per sida i bilen.
Vad det gäller givare så har jag nu dammsugit ur givaren ovanför knappsatsen. ( den som samlar damm via en liten fläkt som gör att kupè luft passerar en kännare)
Var sitter de olika givarna?
Tomas
PE
630
PESK
740iA e32
Har någon kollat i inspektions glaset så att du har nog med
kylgas i den?? Jag sätter en liten slant på att det är för lite
gas. :-))
Peo
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
ACC är äldre och styrs ofta av vacuum system och andra mekaniska prylar, medans ECC är helt elektronisk. Är dock inte helt säker på att dessa bilar någonsin haft ACC :). Har dock för mig att äldre modeller inte har automatisk fläkthastighet, vilket kanske betyer att de är mindre elektroniskt styrda?

Nåja, detta tycker jag att du borde göra:
Åk in till BMW verkstad och be dom;
1. Kolla om det går att läsa av eventuella felkoder
2. Be dom kolla kylmedium nivån, men jag tvivlar på att det är felet.
3. Ser dom inte felet med hjälp av ovan punkter, eller något annat trick som dom kan - försök ordna fram ett schema på kylanläggningen. Annars är det nog omöjligt att fixa.

Felet borde som sagt bero på någon gemensam givare eftersom att den svajar med tempen på båda sidor. Svajar den på exakt samma sätt på båda sidor även om du ställer in temperaturerna helt olika på hö/vä?
Li
15
Lindgren
740iA -97
Efter resan till jobbet i morse, ca 4mil, sprutade det kalluft hela tiden i utblåsen. Kan det ha varit så enkelt som att dammsuga ur kupè givaren. Få se om det funkar hela vägen hem igen.
Skall även kolla inspektionsglaset, sitter väl bra till utgår jag från.
Återkommer ikväll.

Tomas
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Har svårt att tro att det skulle vara det som var felet... men har man tur så =) Sitter det inte två givare förresten, en för varje sida?
Li
15
Lindgren
740iA -97
Hej igen
Svalt och skönt på hemvägen med!!!!
Satt nog skit i innegivaren. Det finns bara en i min och den sitter i mitten.
Skulle kolla inspektionsglaset iallafall men hittar det inte???
Någon som vet? Måste man skruva isär halva bilen för att se eller sitter den vettigt till?
Tomas
PE
630
PESK
740iA e32
Följ bara rören från kompressorn, på e32 sitter glaset strax
framför torpedväggen. Glaset är stort som en 50-öring och
sitter på röret.
MVH
Peo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.