AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.813

Läs detta viktig för dig som kör med fel servoolja!

Om i din servoolja behållare stor CHF 7.1 eller 11 då måste olja bara grön eftersom det finns inget CHF oljor som är röd. Om din olja är röd då betyder att någon har bytt ut detta mot ATF och är absolut inte bra för servosystemet. att köra med ATF olja i en servosystem som är gjort för CHF betyder problem din servo kommer så småningon att börja krångla och till sist lägger av helt.. Varför skriver jag detta??? eftersom 2 av mina kompisar som har BMW kör med ATF olja even att det stor i oljabehållare ONLY CHF oil men de bryr sig inte om detta .... Jag har samma problem och tänker byta till chf igen ... Om inte finns tillgänglig CHF olja då kan användas LHM olja som är också grön!!!!

M.V.H.
Mauricio Villasmil
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
tackar!! ska kolla min i morgon vilken färg jag har...
Visa användare
46
Zippe
728iA-98
Förra ägaren till min bil körde oxå med ATF olja fast det ska vara CHF i den men nu är det bytt. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att följa vissa anvisningar, det finns ju en anledning till att man har valt en annan olja.
Hur bytte du olja, gjörde du själv detta???
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De bilar som INTE har nivåreglering, så kan man byta olja och välja antingen ATF eller CHF byts den ut av tex BMW så ska burken märkas om. Däremot ska man aldrig blanda ATF eller CHF
inte heller CHF 7 och CHF 11 den ena är mineralbaserad och den andra syntetbaserad..
Länk
På E39 så levereras bilar med både ATF och CHF11S beroende i vilket klimat bilen ska rulla.

///MVH Hasso
Länk

si
44
sinnes
530 Touring -93
318 Touring -91
Hej.

Funderar på att byta olja i servon,någon som vet hur man får ur den gamla samt hur mycket det går på den igen..Har en 525:a 91:a..

MVH
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag tycker inte det är så konstigt att folk har fyllt fel.
Precis när jag köpt min bil så knorrade servon och jag tänkte jag skulle fylla. Jag var på fem mackar och frågade om vätska alla svor att det var ATF olja jag skulle ha, efter kontroll i deras bok så var det tre där det stog att jag skulle ha ATF olja hos två så stog det en en liten not om att om bilen hade nivåreglering så skulle chf11s användas.
Slutsats: Om någon som inte vet så mycket om bilen (=normal brukare) frågar på macken så får de ATF olja till bilen istället för CHF.
I min hade någon hällt ATF olja, efter byte till CHF11S så slutade min servo att knorra.
Lars
Jag var idag på mekonomen och köpte ATF dexron III castrol och fylde på. jag frågade killen om man kunde ha det i servosystemet och han visade mig nån bok från castrol och det stor att man kan fylla på dextron III på dem bilar som inte har nivåreglering och servobooster. Men jag ska ändå fylla på pentosil så fort som jag få tag på nån pentosil...

M.V.H
MAuricio Villasmil

p.s Vad är servobooster för nått???
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Maurixt!
Servobooster måste var ett annat namn för hydraulisk bromsförstärkare, vilket du har i din M535, så var det den bilen du hällde ATF-olja i bör du byta å det snaraste.
mvh

BLJ
nd
80
nderz
530iT -01
det står på locket till behållaren vilken olja det ska vara.
På min -95:a var det en annan typ av servo och skulle köras på ATF

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.