|
|
|
|---|---|
|
Har nu efter att den första chocken lagt sig börjat tycka att nya E60 är riktigt snygg, och väntar därför med spänning på nya 5-serie touring (man har ju hund). Frågade runt lite hos BMW handlarna men dom vet som vanligt inte speciellt mycket, det är "nästa sommar", "nästa höst" och till och med "våren 2004"... Har gjort lite egna efterforskningar på nätet och där hittade lite blandat material: Länk (provkörning av maskerad modell på bana) Länk (maskerade modeller och ganska dåliga datamodeller) Någon som vet något mer eller har tillgång till bättre bilder? Blir det någon M5 Touring av E60? Fyrhjulsdrift?? (hoppas..) | |
chrille70 |
Jag går också och väntar på nya E60 Touring, men BMW-handlarna vet ingenting som du säger. Men jag har hört på annat håll att det är senhösten eller våren -04 som gäller. Det kan nog ha at göra med produktionskapaciteten, den räcker knappt för sedanmodellen. Jag vet att det är fem-sex månaders leverans på E60 sedan i nuläget! D v s de som beställer sina bilar i juli får dem inte förrän i dec/jan. Därför väntar nog BMW till våren med "E60-skåpet". Vad jag har hört så är inte fyrhjulsdrift aktuellt ännu på ett tag (risk för konkurrens med X5?), men personligen tycker jag att en 530Xi Touring med sexstegs automatlåda skulle sitta fint... Mvh/Chrille |
| Håller med, 530Xi Touring låter bra :-) Men det är väl som du säger, det finns risk för kannibalisering på X5. Å andra sidan finns ju 3-serien med fyrhjulsdrift och nu släpper dom ju snart en X3. Dessutom fanns ju E36 (tror den hette så) med fyrhjulsdrift (och även som M5 Touring). Har faktiskt varit lite förvånad att E39 aldrig kommit med fyrhjulsdrift, den allmänna trenden är ju att kunna erbjuda det på alla modeller (se bara på Mercedes). Speciellt eftersom jag har för mig att E39 och X5 bygger på samma plattform (?) så tekniskt borde systemet redan finnas där. Vore i alla fall grymt om det dök upp. | |
|
Vad jag vet så har M5 aldrig funnits med fyrhjulsdrift, varken som sedan eller touring. Karlskrona träff Länk Länk |
|
magmo |
Gott med en äkta överväxel på manuella lådan. Tycker att min 528iT varvar för mycket i 120-130km/h om man jämför med min tidigare 528iA Steptronic. Går det att dreva om slutväxeln? Magmo maniac |
chrille70 |
X5 och en fyrhjulsdriven 5-serie touring skulle troligtvis hamna närmare varandra än X3 och 3-seriens x-modeller, rent konkurrensmässigt. För X5 är ju trots allt ingen "riktig" off-road-bil trots att den kallar sig SUV (eller SAV på BMW-språk) så användningsområdet är egentligen inte SÅ mycket större än för en vanlig 5-serie med driv på alla fyra. Men nya lilla X3 kommer att bli en mer off-road-betonad SUV vilket ger ett större spann till 3-seriens x-modeller. Dessutom kommer det att bli ganska tajt i prislistan. Nya X3 3,0 borde hamna på ca 400' (en 330Xi Touring kostar 384'), alltså i princip på dagens prisnivå för X5 3,0 som kostar 414'. Det innebär alltså att X5 måste ta ett rejält skutt uppåt i pris, men att skutta så högt att det blir plats för en 5-serie xi blir nog svårt, för dagens prisskillnad mellan en bakhjulsdriven 530iT och en X5 3,0i är bara åtta tusen! Skulle jag få bestämma så skulle X5 3,0i ersättas av 3,5-litersåttan vid faceliften i höst. Den skulle betinga ett högre pris, typ 450' och ge mer svängrum åt X3 och 5-serie xi. Nu vart det mycket spekulationer här.... Mvh/Chrille |
| Bättre kanibalisering inom märket än att låta andra kanibalisera. Gäller för FMCGC iaf. | |
chrille70 |
FMCGC? |
| Fast Moving Consumer Goods Companies | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.