|
|
|
|---|---|
|
Har fått den bilden att antingen satsar man på styling, trimm ELLER stereo. De brukar man inte kombinera eftersom de är så dyrt... ---Olofström Car Meet 2003(Augusti)maila för mer info--- | |
|
Köp begagnat! Otroligt svårt att sälja begagnad bilstereo, så du borde så kraftigt reduserade priser. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Just styling och bilstereo tycker jag hör ihop... Att bygga stereo kan bli väldigt dyrt men behöver absolut inte bli det. Beror helt och hållet på vad man är ute efter. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Det är väl med bilstereo som med andra teknikprylar: Man får 90% bra ljud med 20% av de pengar som hade krävts för att få 100% bra ljud __ Länk |
|
|
Jag håller med wolw. Så länge man bygger en stereoanläggning som man ska lyssna på medan man färdas i bilen är det inte så dyrt. Man kan få kanonljud för 10000:-. Det är först när man ska upp i groteska ljudnivåer eller extremt hifiljud (vilket kräver att bilen står still föra att komma till sin rätt) det drar iväg i ekonomin... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Snatto: OM du köper begagnat. Se till att få originalkvitton med. FB har blivit svåra med det, och det med all rätt. Även för allas vår skull, du vill ju inte köpa min stereo som blivit stulen? Eller hur? Hatar kackerlackor som inte kan skilja på ditt och mitt! Lite O.T men ändå.. | |
|
Som Jeppe säger 10-15 000:- ger kanonbraljud skall det låta bättre så är det 50 000:- som gäller Sen skall man ju alltid skilja på kvantitet ( korvkiosksdunkadunka) eller kvalitet (HiFi välljud)..... Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag la ner ungefär 10000:- på ljud i min E28 och jisses vad bra det blev för de pengarna. Det viktigaste var, anser jag, en bra huvudenhet och ett hyffsat kraftfullt slutsteg som orkar driva högtalarna, även de där fram. Många satsar på 6x9 i hatthyllan vilket jag ALDRIG har förstått vitsen med. Man sitter ju FRAM och njuter i sin BMW..eller.. :) Ett kit-system från DLS, en hygglig huvudenhet och ett kraftigt slutsteg så räcker det långt. Kanske behöver du inte ens ha en 12:a i bagaget...om du nu inte är "bas-narkoman". F.ö. finns mina grejor på hyllan till seriös köpare. Inga supergrejor, men rätt OK. I mitt tycke skall HiFi prioriteras (har en tendens att hänga ihop med pris) framför kvantitet. Mvh Patrik ________________________________ Träff i Karlskrona! Länk |
|
|
Jag har 6x9:or i min hatthylla (jag VET att ni inte gillar det ;)), dels ger det lite skönare ljud för baksätespassagerarna (tycker jag man kan bjuda på för att förhöja totalupplevelsen ytterligare när dom får åka riktig bil), dels för att förstärka den snärtiga lite högre delen av basregistret (har en 15" bas annars och den missar en bit högt upp i basregistret). Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jag lade ner 3000:- kr på mitt ljudsystem och det blev otroligt bra ljud!! 500:- för framsystemet 1500:- baslåda och 1000:- för ett begagnat slutsteg.. och det tycker jag är ett bra pris!! //JMK |
|
|
Tänk på att monteringen systemet består i 50% av ljudet i slutänden! Du kan spela skortan med ett 10000:- system som är ordentligt monterat jämfört mot ett 50000:- som bara är "ditslängt". Ett litet tips till er:) Mvh/Berbel (sm 3:a i amatör 25000:- år 2000) |
|
|
Gasar-Madnus: Man får altså kanonljud for 10-15.000 kr. Skal det låta betre, er det 50.000 kr som gjelder. Hva får man da for priset i mellom? 25-40.000 kr.. Berbel: Hva er typisk for et "ditslängt" og dårlig montert anlegg? |
|
|
Morten M: (Jag svarar fast frågan inte var riktad till mig.) Visst kan man få bättre ljud gradvis uppåt i spannet mellan 10000:- och 50000:- också, men en anläggning för 35000:- blir inte såpass mycket bättre än den för 10000:- att det motiverar prisökningen. Detta gäller naturligtvis inte i alla fall, men lite förenklat. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Morten M Om du inte skruvar fast högtalarna riktigt utan de sitter med t.ex 2 av 4 skruvar. Detta gör att högtalaren KAN börja röra på sig och föra oväsen som man inte vill ha. Om man inte har tätt mellan fram och baksidan på högtalaren så blir det aukustisk (rättstavat?) kortslutning, vilket medför dåligt ljud. Detta blir känsligare ju större högtalaren är. Om man jämför en lite diskant med en stor bas t.ex, basen flyttar ju mycket mer luft och kräver en bättre fastsättning för att orka hålla emot. Hoppas det klarna lite med vad att bara "slänga dit grejerna" är. MVH/Berbel (sm 3:a i amatör 25000:- år 2000) |
|
|
Jesperado: Aha, det var vel nesten logisk.. Berbel: Takk for svar. *Notere* Når du sier det, så mener jeg å huske at anlegg skal monteres manuelt, og ikke med el-drill. Valg av riktig komponenter som passer sammen er viktig, om jeg forsto deg rett? Siden du er sveriges tredje beste amatør, kan du kanskje svare meg på: Länk |
|
|
Jeppe sa det mesta men det "enda" som man får för 25-35 000 jämfört med 10-15000 är: "rätt märke", mera finesser och "lullull", högre detalj kvalitet mekaniskt (kanske) och som Jeppe och mycket riktigt säger det är ju upp till alla och envar att avgöra om prisökningen är i paritet med anläggningens ljud ( och utseende...) Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Som regel så skall man aldrig lägga ut mer pengar än vad ens egna öron hör. Plus att ju tystare bil du har desto mer hör du av anläggningen så då kan det vara värt mer pengar. Det bästa är att lyssna på andras bilstereo o själv bilda sig en uppfattning om vad man behöver. Jag köper alltid allt begagnat utom högtalare, det finns stora pengar att spara på detta. Personligen tycker jag det är bättre att satsa pengarna på högtalarna och slutsteget, o i sist hand huvudenhet. Som någon skrev ovan så är monteringen viktig, men även kabeldragningen är viktig för det slutgiltiga resultatet. |
|
diamantsvart_bmw |
Det viktiga tycker jag är att ha ett riktigt bra framsystem och det får man från ca 2000 spänn, jag själv har mds fram och bara en baslåda bak det spelar som fan, matar allt med 4 kanaligt slutsteg Nu med nya 17" fälgar och däck nya bilder kommer nästa vecka |
|
Jag har nu inhandlat ny anläggning til bilen. Detta är riktigt lågbudjett bygge. Jag menar att installationen är i stort sett viktigast. 1st 5 1/4 Hifonics framsystem 1300 1st 4 kanals Hifonics steg 2500 1st 8" Phoenix Gold bas 500 Material (spillbitar MDF, Glasfiberspackel, tyg, ledningar, säkringar, och lösa komponenter till delningsfilter 1500 Summa 5800 Jag har bytt ut alla ledningar, plastat en baslåda på 8 liter i skidluckan och bytt ut högtalarna. Byggt ett nytt golv i bagagen som fungerar som fäste för filter och steg. Detta låter väldigt bra! Bilder kommer på min sida snart om nån är intresserad. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.