AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.053

Larm till 330ci?

Någon som har erfarenhet av att eftermontera larm i en 330ci-01 (eller liknande modell)?

Har frågat på BMW (Hbg) och de ska ha ca 8000:-(!) för att montera originallarmet, ca 3500:- för larmet och ca 4500:- i arbetskostnad (1000:-/tim, 4,5 tim)...vilket jag tycker är allt för dyrt...
Har kollat runt lite på andra firmor och har bl.a fått förslag om DEFA 400G för 3500:- monterat o klart...vilket nästan är FÖR billigt...

Andra fabrikat/modeller som någon kan rekommendera?
Defa är ett av de bästa larmen som finns därute. be dem montera en nivåvakt som känner av om bilen hissas upp och de försöker stjäla dina fälgar, kostar en extra tusing men de tycker jag de e värt. 400 G är de enda larmet från defa som rekomenderas till e46. och de är ett väl beprövat och bra larm.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
OK, en nivåvakt låter väl värt pengarna...

Hur vet du att "400G är det enda larmet från DEFA som rekommenderas till E46"? Var kan man kolla det?

Vad har du själv på din 328?
Ufo: Canbuss larmet som defa har fungerar inte med bmws ibus.
Hur man kan kolla att de bara e 400G som rekomenderas? man ringer larmfirman och frågar.
Jag har ett 400G.

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Uff. det var dyrt för ett DEFA 400!
Inköpsprisen ligger på ca 1300 på dom där tror jag.
Jag tror det finns en DEFA "can" version av 400 som ska gå bra i E46.
Du borde helt klart gå för orginal ändå tycker jag. Det ska tydligen inte vara hela världen att montera själv. Garanterat lika eller ännu änklare än defa.
Behöver du fler funktioner som personsökare, garageöppnare, motorvärmare osv integrerat, så kan DEFA vara bäst.

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Hosse: det är möjligt att man kan montera själv...
men eftersom mina tummar är konstigt fastväxta mitt i mina handflator
så undviker jag det...

"Can"-versionen som du nämner, det är väl det Wendtan skriver om som INTE fungerar...?
Hosse: Defas canbus larm fungerar INTE med Bmws busssystem .
Däremot fungerar de traditionella larmet 400 bra. De använder sig inte av bmws bussystem alls. Vad jag vet så kostar ett DEFA 400 larm omkring 2500 skr.

Här finns en länk till defas hemsida där dom just rekomenderar 400 B.
Länk

Gå gärna in själv o välj bmw 3 serie e46 och se vad du får att välja på.

wendtan: Tackar, jag har kollat in deras sida...men "B"...?
De måste mena en reviderad version av installationsanvisningen el dylikt...för inte finns det väl ett "400B"-larm?
Ufo: jag tror inte de syftar på dokumentationen eftersom larmet heter likadant även om dokumentationen är av rev a eller b.
Jag e ganska säker på att de är en revision av larmet som skett under årens lopp. larmet har funnits säkert 4 år.

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
wendtan; stämmer nog det. Vet bara att det finns 2 versioner av 400 pga detta. MB E klass har samma problem som BMW på larm.

ufo; Det är faktiskt ganska enkelt med ett riktigt kopplingsskema. Kan nog ordna det om du vill pröva? Tyvärr har jag Norsk DEFA lisens, så då har jag bara tillgång till dom norska sidorna, men det ska väl gå lika bra.

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
OK, tack för era in- och åsikter.

Dock vågar jag mig nog inte på att montera själv, har som sagt tummarna felplacerade, utan betalar nog mer eller mindre glatt 3500:- för att få det gjort av någon annan...

Ha det gott i sommarvärmen (16° kl 0800 idag...)!
Visa användare
167
HES
CLK -03
Länk till hur man monterar orginal larm till E46.

Länk

Mvh

HES
Länk
HES
Länken fungerar ej längre. Det var ju ett jag sen detta skrevs också.
Det verkar som det är ett Defa 400-G man ska ha. Kan nån rek. en bra firma?

Hälsningar

Anders
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Installationsproffsen på Ynglingagatan. Grym koll på BMW.

Carl
Cr
47
Crazy_guy
M5 E39 -99
Varför inte stoppa i ett Cargard T70C som också styrs via orginalnyckeln och har tillbehör som Nivåsensor, Gsm uppringning, GPS. M.m Är. larmontör och rekommenderar det framför defa. Pga bättre utbyggnads möjligheter och ett modernare larm. Dessutom en mkt bättre blinkplatta med blåa dioder som syns betydligt bättre än defas lilla diod.

Mvh Christian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.