AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.248

Insekts medel-?

Sida 2 av 2
T-grön funkar inge vidare om man har hela stötfångaren och huven fullproppad med utsmetade insekter. Konstaterade det alldeles nyss (igen), trots att jag lät det verka 5-6 minuter så såg jag efter skinningen att det låg som hinnor av utsmetade insektsfetter kvar. Syns tydligast på motorhuven. Inte kul. Ska testa BMW´s insekts medel snarast. Hur länge låter ni det verka?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bones: På bilar beror det på hur duktig förhandlare man är:)
M-pire: JAg brukar låta BMWs medel verka 5-10 minuter innan rejält med högtryck. Sedan svampning och avsköljning. Vissa insekter är riktigt svåra att få bort.
Asken
Jag är lite rädd för att blåsa på riktigt hårt med högtryckarn eftersom det känns som vattnet kan "hugga tag" i stenskott.

Ska låta BMWmedlet verka uppåt 10 minuter så får vi se sen.
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Låt inte ett så starkt alkaliskt (basiskt) medel som insektsborttagningsmedel få torka in. Risken är att lacken missfärgas.

Detsamma gäller för övrigt kallavfettning också.
Här har ni aftonbladets test, bra o veta vad som är bra o vad som inte är bra :)

Länk

mvh tamer

Länk

Jag vet att det finns en sökfunktion :)
Använde BMW:s insektsmedel för första gången idag. Tror motorhuven blev lite varm på väg till tvätthallen för redan efter 2-3 minuter hade medlet börjat torka in på huven. Körde på lite mer så sammanlagt låg medlet på endast ca 5 minuter - och naturligtvis fanns dom förbenade insektshinnorna kvar. Kanske funkar bättre med en kall huv. Backspeglarna såg iaf. bra ut tyckte jag.
M-pire:

På turtles flaska står det klart och tydligt att huven ska vara kall......för att få bästa effekten dvs
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag brukar köra ordningen som följer på sommaren: Insektsmedel i fronten, fälgrent på framfälgarna för att avsluta med en mild microavfettning på hela karossen inklusive fronten då har man inte missat något ställe samt insektslösaren för verka optimalt i fronten.
Asken
PT
351
PTR
Asken, kör du microavfettning (som innehåller någon form av nafta normalt) på HELA karossen. Får man ned det via sidorutslisterna i dörrarna, så riskerar man lösa upp vaxskyddet (som behövs pga känsliga plåtvikningar och svetsfogar).
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Länk.
Klippt och klistrat från den
Vidare till avfettningen du valt. Börjar bakom dörrfalsar och under kanter. Alla lackerade delar nedanför rutorna som inte syns när dörrarna är stängda. Lägg även ett par dusch inne i varje hjulhus så blir dom fina. Sedan börja duscha på avfettningen, alla ytor (inklusive de som har insektslösare på sig) skall täckas av ett tunt lager avfettning. Med min blomsterduschspruta brukar jag likna det vid att man spraymålar. Mycket avfettning är onödigt det kostar både onödiga pengar och är ohälsosamt för miljön. Se till att lägga lite avfettning runt baklucka in under vecket vid bakre registreringskylten och i falsarna där.(Bild 8) Kända rostpunkter.

På sidorutorna lägger jag överhuvudtaget ingen avfettning då det senare rinner ned i avskrapningslisten för fönstret, torkar ut den och orsakar ful beläggning när man hissar upp och ned rutan.

Mvh
Asken
PT
351
PTR
Jag har självklart läst din utmärkta text och det var bla därför jag reagerade på "hela karossen" och ville försäkra mig om att andra forumsdeltagare inte missuppfattar.

MVH/PTR
Cribba
insekterna man får i 200 blås e typ omöjliga att få bort helt tycker jag..

Asken --> när bilen är färdigtvättad och man har insekter kvar, vågar man spruta på lite insektsmedel och sen ta en svamp å dra över? eller är det stor risk för repor då?

Mvh Christian

Min förra bil Länk
Cribba
Asken-->

kom på en till sak, nått förslag på hur man får bort kåda från träden? fick en droppe på bilen och det går inte bort ! irreterande !

Mvh Christian

Min förra bil Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
PTR: Kaross= alla delar som är lackerade eller liknande.
Cribba: om du jkör 100 så är insekterna hälften så svåra att få bort:))
Jag klipper från Bilvårdsjürgens mail häromdan som sitter i min dagbok
Stephan: Du får spola din bil tills du blir grön i nyllet...varje dag...flera gånger om du vill!! Använd avfettning om det behövs alt flugrengöring i nosen, det är inte några problem under de två veckorna. Efter två veckor får du även svampa, men spola alltid bilen ordentligt innan och tryck aldrig svampen mot lacken utan låt den "flyta" på sin tyngd. Mer kraft en så behövs inte för att få bort den smuts som finns kvar efter avfettning/högtryck.

Alltså först lösningsmedel sen rejält emd högtryck. Sitter det kvar, lägg på mer medel och sen svamp på det sista. Aldrig svampa utan spola av först.
Mvh
Asken
kåda, petroleumbaserad avfettning alt badda med tröd och en svamp.
PT
351
PTR
Hej igen!

Jag har nu köpt Turtles Insect remover och testat. Insekterna försvinner helt klart, men av vattenavrinningen att döma också mer av vaxskyddet än tidigare medel som jag har använt.

Synd att AMSs test inte tar hänsyn till detta. För mild sommartvätt så är i alla fall jag intresserad av en produkt som kompromissar mellan effektivitet mot insekter och slitage på vaxskyddet.

Någon som har erfarenhet av detta (tex lämpligare produkt)?

Asken: Jag tänkte kaross inkl tak och risk för avfettning som rinner via taket ned i dörrarna. Men nu tror jag alla har fått kläm om riskerna med petroleumbaserad avfettning och vaxrostskydd!

MVH/PTR
PTR:

Då jag har lackbehandlat min bil så har jag inte märkt att medlet tar av skyddet på bilen avrinningen fungerar klanderfritt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.