AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.249

Insekts medel-?

Sida 1 av 2
Efter att ha kört ca:200mil under denna underbara helg så har bilen dödat många små varelser, huven och fronten ser ut som jag vet inte vad.

Som tur var så hade de ett test av medel för att ta bort alla dessa insekter i det senaste av auto mobil tror jag att det var.

Efter att ha läst testet så inhandlades vinnare konceptet dvs märket Turtle. Måste säga att det fungerar alldeles utmärkt, först lite spray på fronten låt verka högtryck alt lite svampning oxså om det verkligen sitter.

Har ni några andra bra tips?

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Har läst gott om en huskur som jag dock själv ej har testat än. Blöt pappershandukar eller några gamla t-shirts med vatten och lägg på stötfångare eller de partier som är illa åtgångna av insektsrester. Medan du tvättar ren övriga bilen så hinner likdelarna mjukna så att du kan tvätta bort resterna med din vanliga svamp. Värt att prova, skall se till att samla lite insekter bara...

ArctisZ3
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Gör inte som jag.... orkade inte torka bilen med sämskinn efter tvätt så jag tog mig en liten åkrunda... efter en stunds körande i 200 blås så skulle jag stanna... Hade takluckan i skyport läge=blev jävligt blöt under inbromsning plus att bilen hade förvandlas till en E30 Terminator och dödat minst 300 små oskyldiga myggor....

-----------------------
Min E30:
Länk
BMW-Orginal Insektsborttagning funkar alldeles utmärkt och kostar väl kring 70 spänn. Lika bra som fälgrengöringen från BMW.

Lärde mig detta av Waschmeister Asken som kör dessa medel.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMWs orgmedel för insektslösning är både drygt och effektivt. Kostar ca 60kr när jag köpte det sist, instämmer i trådstartaren i övrigt.
Mvh
Asken
Asken:

Visste inte att Bmw hade något insektsmedel får väl ta en tur till Solna....ska man göra på samma sett med bmw medlet som Turtle?

CBM3:

Nu har jag oxså split screen:))
Halloj alla glada:-)

Själv har jag med stor framgång använt mig av vanlig T-grön (avfettningsmedel) på de stakars döda myggen. Fungerar kalas och allt försvinner efter en dush med högtrycksvatten.

/D
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Alkalisk avfettning fungerar bra på insekter då det tar bort organisk smuts. Likaså gör YES det - men var medvetna om att vax också tas bort - mer eller mindre - av dessa medel.

Regeln "använd svagaste medel möjligt" gäller som vanligt.

Någon som har erfarenhet av hur hårt insektsmedlen tar på ett vanligt vaxlager? Innehållet måste vara något proteinlösande typ alkaliskt lösning, eller?
PTR:

I testet rekomenderade de att INTE använda YES
Om ni är det minsta rädda om lacken på era bilar så använd INTE diskmedel!
Diskmedel innehåller tensider som fräter på lacken.
Använd medel till det dom är avsedda för.

Karlskrona träff
Länk
Länk
Fan va gött, jag ska fixa min M3 front imorrn. Nu har man lite uppgifter om vad som är bra o inte. TACKAR FÖR HJÄLPEN

mvh tamer

Länk
PT
351
PTR
Nja, nu skrev jag ju att YES är effektivt mot proteinrik smuts, men inte det bästa mot vax (och därigenom lack). Jag skulle inte använda det själv och ville inte direkt propagera för det - ursäkta om det blev oklart i hastigheten! Men jag hade hoppats att fler bilägare hade använt Yes istället för att använda insektsborttagarsvampen eller Scotch-Brite svampen på lacken!

Dock innehåller det inte värre tensider än vad tex ett alkaliskt avfettningsmedel gör - de kan vanligen jämföras med ett starkt diskmedel till diskmaskinen. Frågan är vad som skiljer ett insektsborttagarmedel mot ett alkaliskt avfettningsmedel?

Vid biltvätt skall man normalt använda mycket milda tvättmedel, men för borttagning av insekter så krävs lite tuffare preparat.

Starre, av intresse: Vad skrev de om Yes vs insektsmedlen? Varför var det farligare?
PTR:

Har tidningen ca:38mil från mig pga att den ligger kvar i sommarstugan. Men det numret bör finnas ute i handeln även nu, dock är det bara ca:3-5sidor och angående Yes medlet så berörs detta under de första raderna om jag inte mins fel.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag har en ganska effektiv lösning på problemet faktiskt. Fungerar även förvånansvärt bra på asfaltsfläckar.

Spola vatten på likdelarna/asfalten så de mjuknar en aning. Tag sedan en gammal heltäckningsmatta (det är OK att klippa av en liten bit och använda istället för hela mattan) och gnugga sedan bort smutsen. Har inte fått några repor av detta, trots att jag trodde det skulle ske, men bort försvinner asfalten/insekterna/fågelskiten/m.m. väldigt lätt faktiskt.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
PT
351
PTR
Hej igen,

Jag såg på svar på annat forum att alkalisk avfettning och insektsmedel ÄR samma sak. I alla fall har de en mycket likartad sammansättning (pH kan skilja).

Likaså är ett alkaliskt avfettningsmedel att jämställa med ett maskindiskmedel i hur det tar bort organisk smuts etc och sammansättning.

Vad är det då som skulle göra att ett milt diskmedel (utan slipmedel) kan vara så mycket mer farligt för lacken?

OBS! Jag kommer fortsätta använda Insektsborttagningsmedel till min pärla, men rent kemiskt ser jag inte var problemt är.

Jag är fullt medveten om problemet med diskmedel som Yes: de är för effektiva på organisk smuts - dvs de tar bort vaxet! Ibland talas det om slipmedel, men det skall enligt uppgift Yes inte innehålla!

Tacksam för kommentarer!

MVH/PTR (som ibland registrerat sig som CRV om nu någon sett mig på andra bilvårdsforum...)
Kör med grön PRi från Duoex chemicals i Lomma (040-411490) hittade det nere på Statoil fungerar lika bra som Turtle gegget ( luktar märkligt nog likadant med...samma kanske??) men betydligt billigare

Spraya på, låt verka, spola av et voilá blir bra, sen för dom envisa resterna tar man Gullans mirakeltrasa ( en sån som påminner om en frotté handduk) och tar dom sista envisa resterna med......

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Asken:

Nu har jag varit och inhandlat medlet som du nämnde MEN det kostade inte ca:60:- utan exakt 73:- art:81229407444:))
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
starre: Som du vet får man 10% som medlem i www.bmwcs.com på alla varaor man köper hos bmwhandlaren.
Mvh
Asken
Asken : Även på bilarna hos BMW-handlarn? :-)

*gnuggar händerna, 10% på en M3-03 blir.... äh har inte råd iallafall*

Bones:
Den var bra!
Sitter i samma situation. :-)

Karlskrona träff
Länk
Länk
VIP
Turtles insektsmedel är kanon.

Använt det mycket och det rensar ta mig sjutton bort allt som finns :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.