|
|
|
|---|---|
|
Jag vet inte vad jag skall välja? En 328 E46 -99 eller 540 E39 -98 Det är ju klart läckrare med v8 men samtidigt kostar det väl betydligt mer? Är det stor skillnad i ägande kostnader på dessa två modeller? Jag vill höra så många kommtentarer samt för och nackdelar som möjligt..... TACK! | |
|
540 kostar ju en del extra i mot 328:an...inköp,försäkring,bensinkostnader,service mm Sen beror de ju va du ska ha bilen till...pendla? familj? osv om du inte är beroende av mkt utrymme å lika mkt komfort så duger 328:an helt klart,den går allt annat än dåligt...men sen är ju alltid en V8 en V8... Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
540 är nog inte dyrare än 328 i nuläget i inköp. /Simon |
|
|
Gör lite forskning själv, skall du tuta och köra utan att lämna in på sevice, kontrollera vad försäkringarna hamnar( du tänker väl inte låta pappa eller mamma stå för den), hör med BMW vad gäller reservdelar, vad jag kan läsa ut av alla inlägg så förefaller det vara mer fel på V8:orna. MItt råd är i alla fall att köpa 328:an oavsett vad vad den stora skalan av 540:ägare säger. Lycka till med det du väljer, det är trots allt dina krav som är det viktigaste. Vänligen Tommy NoFear |
|
|
För mig är det dyrare i försäkring att ha 325 än 540. Så det skiljer nog inte så himla mycket, förutom soppakostnaderna |
|
|
Hubbe, min 328:a är billigare än min 325-91 jag hade. Tror det hänger på den "rättvisa" statistiken... :) Hur som helst, försäkringen är ju bland det första man bör kolla upp ivf. Det kan ju skilja massor beroende på ålder, stad och boende. Men som sagt, soppa och skatt är ju garanterat dyrare. Skulle även gissa på att verkstads-reservdelskostnader för 540:n är högre också. |
|
|
Anders S. Ja E46 skulle vara billigare att försäkra för mig också. E36:orna har ägts förmycket av ungt folk med lite vett och tung högerfot, tyvärr. M coupé eller M roadster är tom billigare att försäkra än min 325:a..... |
|
|
Hejsan! Vill bara tillrättalägga tillståndet när det gället BMW:s V8 motorer. Dom är av i stort sett alla motorskribenter ansedd som den pålitligaste motorn som BMW har gjort. Det finns dock en viktig sak att se upp med, och det är oljepumpen. Den har en viss benägenhet att lossna och om någon skruv eller om pumpen lossnar helt så kan det bli svindyrt att laga, för detta medför med all säkerhet ett stort motorras. Så köp gärna en med V8, men kolla så att man har sett över oljepumpen på någon service eller kolla upp den själv genast efter köpet. 540:an är väl säkert lite dyrare i reservdelpriser och service kanske, men det är värt varenda krona med tanke på prestandan i en sådan. Mvh Spider Bmw är rätt okey!! |
|
| Jag hade en 328 iA Coupé före 540, dock en e36 men kan bara komma med positiv "kritik" åt 328:an. 540 är dyrare i allt men en underbar bil att köra. så prova, prova, prova.... | |
|
tja tror att allt talar för sig själv, en V8 är ju en V8......som spider sa så är där ju precis som på alla andra bilar små svaga punkter på dessa kririkerrosade motorer oxå. Ventilkåpspackningen är en annan........har hört nån mumla nåt om att kamkedjan nångång skulle behöva bytas. Men det tvivlar jag ju på...nån annan som vet kanske? V8 rockar fett! |
|
|
V8:an har inte mycket fel, det som brukar vara på tapeten är väll, oljepumpen, membran, ventilkåpspakning. Inga dyra fel men kan leda till större kostnader. Kedjan är väll uppe ibland men har bilen bara servats ordentlig så håller den lätt 30'mil. 27'mil själv utan rassel. Det som kan bli dyrt är väll AC-pumpen vilken verkar bruka säga upp sig runt 25'mil vilket är dyrt. (13 000kr för en renoverad är vad jag hört). Att sen en -98 skulle uppvisa några av ovanstående problem är väll osanolikt då det hänt mycket med V8:an under åren. Jag skulle inte vara rädd för att köpa en V8:a då jag tror att motorn är det som kommer ställa till minst problem. Det finns mycket som kan gå sönder på en bil och tror att delarna/service inte skilljer så värst mycket. Men en 540 är nog 1/3 del dyrare i allt än en 328. |
|
|
Jag kan inte rekommendera den ena eller den andra, har kört båda och skulle nog välja 540:n, men dina behov ser kanske annorlunda ut än mina. Det viktiga, förutom att ha lite marginal i bankkontot är att du ger dig ut och provkör och väljer den modell som du bara känner att du MÅSTE ha. Den kommer att ge dig många sköna upplevelser och vara värd pengarna, även om milkostnaden kanske blir några spänn högre. Det här är bilar som man - om man är vettig - köper med mycket känsla. Lycka till! My Bimmer is my mistress |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.