AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
959

320A E21: Pulserande motorgång och usel tomgång. Solex förgasare...

CS
79
CSi
320A -78
Har lite problem med min 320A från -78.

Tomgången låter sig inte alls justeras utan är konstant för låg men hyffsat jämn vid de tillfällen som den vill hålla igång. Eftersom bilen är automatväxlad så vill jag ha en jämn och lagom hög tomgång för att motorn inte ska dö eller driva för hårt vid varje rödljus.

Tittar man ner i första steget på förgasaren med en gnutta spänd gasvire ser man att bensinen kommer droppvis med någorlunda jämt intervall, och inte som en fin dimma som det ska göra. När droppen trillar ned går mototvarvet upp för att genast dippa ned igen.

Är man ute och kör i konstant hastighet så driver motorn bilen på ett pulserande vis med någon sekunds intervall. Motorn uppträder normalt först vid gaspådrag och högre hastighet/motorvarv.

Det måste väl vara förgasaren som är boven i dramat? Eller kan det vara bensinpump eller något annat?

Är det rådigast att byta till en Weber eller ska man gesig på en renovering???
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
ja varför inte trima är ju alltid bra men jag tror nog att det är bäst med renovering
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
En Weber 32/36 eller 36/36 är nog det vettigaste. Solex möket som sitter original brukar vara så slitna att de inte går att renovera.
På Weber-köpet får du ju några extra hk också.

Kiip Spiiding!
CS
79
CSi
320A -78
Jag ska nog försöka få tag på en begagnad Weber. En ny är nog en för stor investering för det gamla bilskrället.

Men vad kan det vara för fel på förgasaren när bensinen kommer droppvis?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.