AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
720

Krångel med växellådan 525i-93 (manuell)

Funderar på att köpa en 525i-93 men det är något fel på växellådan. Den skrapar när man lägger i 2:ans växel. Hur mycket kostar det att byta växellådan? Är det värt?
Tack för alla svar.
Det är denna bilen som det handlar om.
Länk

Karlskrona träff
Länk
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ring till lämplig(duktig) verkstad så får du en "exakt" kostnad...

Men:
Troligen är det synkringen då mellan 1:an och 2.ans växel som är dålig.
Synkringen kostar "ingenting" men en del/helrenovering av lådan(som måste till)springer nog iväg över 10000kr,skulle tro närmare 15000-20000 om man ska göra det seriöst.

En låda från skroten går väl att införskaffa till en lägre peng men då vet du naturligtvis inte skicket på den.

Kanske du klarar dig någon tusing under 10' om du fixar en begagnad låda från skrot och låter en v-stad fixa själva bytet...Men då vet du som sagt ingenting(troligast) om lådans skick.
Men du kanske får någon liten garanti från en seriös skrothandlare!?!

Lycka till!

Mvh Janne.
Janne:
Tog du inte i lite VÄL mycket när du skrev dom priserna?
Min automatlåda är helrenoverad av proffs och det kostade runt 10000:- så att det skulle kosta 20k är en kraftig överdrift.

Karlskrona träff
Länk
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Micke,kanske det iofs...Men det bästa är naturligtvis att ringa till en växellådsrenoverare och be att få en prisuppgift själv..."Bara" att byta en synkring är väl inte så dyrt men det beror på hur mycket som man vill byta när man ändå "sliter" i lådan...

Mvh Janne.
Jag har mailat min mekaniker och väntar nu på ett svar.
Jag återkommer så fort jag vet.

Karlskrona träff
Länk
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Micke>>Kände mig lite skyldig att kolla upp kostnaden jag också :)

Hörde mig för med en lokal v-stad som sa mellan tummen och pekfingret ca 6000-7000kr med byte av en synkring och hela montaget,dvs borttagande av låda och ditsättning efter bytet av synkring...
Tog i lite "väl" som du också misstänkte för att åtgärda det specifika problemet som beskrevs i annonsen.

Ska också säga att jag TROR att det är ett synkringsbyte som behövs av felsymptombeskrivningen iaf.

Mvh Janne.

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Är det inte lite standard fel på BMW att synkringen går mellan 1:an och 2:an?
Hade samma fel på min gamla 520i -84 samt på fyra, fem stycken jag kört.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Standardfel vet jag väl inte...Det jag kan säga är att dem lådorna som sitter i M30(manuella) verkar vara tämligen "skottsäkra",jag har då inte haft problem med dem iaf.

Har haft M30 sen slutet 80-talet..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Beror antagligen också på hur bilen körts av div entusiastiska!?! förare huruvida synkringarna håller eller ej..

Mvh Janne.
Nu har jag fått svar från min mek oxå. Han skriver följande:

Hej
"lite skrap på tvåan.."troligen synkringen som är kass,visst det går att byta ringen,men
det brukar bli"när lådan ändå är nere så bör man byta alla ringar,och lagerna ser ju inte så bra ut osv"
Helt plötsligt har man en reparerad låda som kostade tre-fyra gånger så mycket som en bra beg
Beg låda ca 2000-4000 (med garanti 3 mån+pris beroende på miltal)demontering+montering ca 2500 inkl
växellådsolja (Castrol)+ev koppling ca 1650 kr

MVH
Peter

Hummm. Blev lite dyrare än vad jag trodde men nu är det iaf bekräftat.
Det får bli en annan bil.

Karlskrona träff
Länk
Länk
ingenting och bry sig om bara gasa vidare det finns inget mer som går sönder i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.