AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
365

528i E28... -VS- ...323i E21

Som rubriken lyder så velar jag mellan dessa bilar. Båda i ~ samma prisklass (kring 10-15 000) . Samt med diverse småfix, dock så vet jag att 323:ans motor är nyrenoverad och går mycket bra men växellådan måste bytas. 528:ans ägare känner vi inte, han säger att den knackar lite på tomgång men går annars bra. Notera att 528:an har komplett M paket, såväl indredning som utvändig styling...Det lutar åt 528:an eftersom jag tror det är mest bil för pengarna...
Vad tror ni? Ur prestandasynpunkt så är dom väl jämbördiga, men eftersom jag kommer att köra ganska mycket landsväg så vill jag ha en hyffsatt komfortabel bil, som även är sportig :)..
Vilken är roligast att köra och vilken är bäst bil i längden..? Vad säger ni som har erfarenhet av erfarenhet av motorerna, vilken går mysigast?

Mycket frågor. Svar mottagets tacksamt :).

Det finns bara två bilar. Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
Jag skulle nog köpa 528'an....Den har kamkedja vilket jag tycker känns tryggare , sen så är det mera bil.
Båda är roliga att köra , 528'an är nog lite säkrare på vintern....
528'an är ju lite mera komfortabel , och den motorn "enl mej" har trevligare karaktär !!

FAST ska du köpa E-28 så skulle du nog satsa på m535 , den är ännu roligare !!!!!

Billy B-10
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Köp 528i!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
hoppsan jag glömde , en m535 behöver ju inte bli så mycket dyrare !

Billy B-10
Länk
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
528 är som du säger mer bil för pengarna. 323 är inte så komfortabel om du är lite längre.

Till 100 kanske det är jämt skägg men från det så segar 528 iväg.

Även jag valde mellan dessa bilar. För mig blev det 323an å jag är inte nå ledsen för det, grymt kul bil att köra, fast jag har inge krav på komfort :D Har ännu inte provkört nån 528 än, men det ska bli.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Från 0-100 så blir 528:an efter...Högre upp i registret så har 528:an mer att ge..

Mvh Janne.
84
179
84Anty
BMW 325 Coupe -94

BMW 520I -83
skulle direkt välja 528:an........ härlig bil
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Min gamla 323ia från 80 var en fantastiskt körglad bil. Det kändes som om där fanns mer än 143hk i den tjutande sexan. Härlig motor, som gick så där mjukt som bara de små sexorna kan.

De är dessutom väldigt sällsynta idag så om exemplaret är skonat från rost hade jag valt e21:an. 528:an är mer praktisk men knappast lika rolig. Hell, jag vet knappt om min 535 har samma rappa "känsla" som den gamla automatväxlade 3 seriebilen.
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Jag hade valt 528:an. Trevlig bil, kan tänka mig en sådan igen.
Skönt drag i dem.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Tack för svaren. Men nu har jag börjat fundera på en 320i -84. Skickade min farfar till att provköra den och han sa att den knackade som en diesel när den var kall, men när den var varm gick den hur bra som helst. Vad kan det bero på? Ventiljustering? dåliga lyftare?
Sen fanns ett annat problem. När man växlade ner till tvåan så skakade hela bilen. Vad kan då vara fel?

Vet att det finns sökfunktion men hittade inget direkt svar. Tänkte jag fågar här så kanske man slipper starta en ny tråd.

Mvh Eriksson.

Det finns bara två bilar. Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
Jag tror att du kommer att tröttna på 320'en ganska snabbt och ångra dej att du inte köpe 528'an...

Det kan ev kanske räcka med en ventiljustering, om inte kammen är slut.

Billy B-10
Länk
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
I och med att det slutade knacka när den blev varm är det värre saker än en en sliten kam eller behov av en ventiljustering
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Kanske e 30 är något roligare rent körmässigt men e28 an vinner i kvalitet och känsla. Men det handlar förstås mycket om tycke och smak.

OO=00=OO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.