AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.517

har han sabbat lacken?

har en polare som skulle fixa lite med sin bil..
han hade en massa fläckar på huven som va svåra att få bort..
då använde han kallavfettning på metalliclacken.. avfettningen gjorde spår i lacken och det ser för jävligt ut...=(
kan man åtgärna det på något sätt? lr är det omlackning som gäller?? vad går det på? (det är bara på huven. silvermetallic)

Länk
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
visa upp bilen hos någon firma som polerar å fixar! ska inte va nå problem... Bilar ska maskin poleras 1 - 2 gånger om året!

tror att han har gnuggat bort lacken det är liksom vita matta fläckar...

Länk
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Svårt att säga va de är här! men kolla upp de med mr cap eller dyligt.. dom kan säkert fixa de så de blir bättre iaf..

PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Om kallavfettning läggs på varm lack eller får torka in ordentligt så kan man få blekningseffekter som ser ut matta ur. PÅ en silvermetallic kan det säkert se ut som du beskriver.

Han kan inte ha kommit genom lacken genom att bara ha på kallavfettning, så det finns en bra chans att det går att rubba ner lacken och återfå skicket.

Jag hade följt råden på GDS-sidan vad gäller polering innan jag lämnat in, men det beror såklart på erfarenhet och tillgång till utrustning. Att visa upp lacken hos en rekondare och begära prisuppgift är ytterst vettigt att börja med.
finns det någon ni kan rekomendera i malmötrakten???

Länk
Ditec/Jägersro bilvård , Krusegatan ( bakom Sydsvenskan huset)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
"Polare" hehe. Nej skojar bara.

Tror nog som PTR säger att det är rester av avfettningen som syns. Iofs, om huven varit omlackad med någon känsligare färg så kanske den skulle kunna lösas upp av avfettningen. Kanske inte så troligt men, men.

Jag tycker oxå att han. ska polera å se om det blir bättre.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995

Emmm....... STOFFE, En bil skall poleras så lite som möjligt eftersom det sliter på lacken, det är ju inte som att klippa naglarna precis...dvs, det växer ut igen efter ett tag.

En recond vart tredje år OM bilen sköts dåligt.
tvätta, håll rent, vaxa med jämna mellanrum, tänk på hur och med vad du tvättar bilen....

Mvh
Skalman (Lack o Rec)
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Skunkjavel...

Är huven bättringslackad??? Och i så fall med "riktig lack på sprayburk"?. Klarlack/lack som säljs på beställing per sprayburk har en tendens att blekna och bli mjölkig av vissa typer av avfettning. dvs rena skiten!

Mvh
Skalman
bilen i fråga är en volvo v70 silver metallic.. bilen är 2 år gammal så det är ingen bättringdlack på den inte..=)
så man kan inte polera bort lacken med kallavfettning vi har provat med lackrens men det funkade inte och vi vill inte rubba på metallic lack det är väl ingen vis ide har jag för mig?

Länk
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995

Att rubba på klarlack kan vara svårt då det gäller att bygga upp en klanderfri yta senare, något som endast proffs bör pyssla med.
Klarlack som blivit "bränd" eller "mjölkig" av någon typ av lösningsmedel brukar tyvärr vara förstörd rakt igenom, man kan i vissa fall polera bort missfärgningen men den dyker oftast upp igen efter ett tag.
Men det finns ju undantag dessutom är det bäst att se bilen först innan man lägger någon dom. :)

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.