AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.211

Bmw 540 e39 + Kompressor = ?

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Jag har funderat ganska mycket fram å till bakan nu vad jag ska köpa! Hade en bmw m3 93;a nyss

Så jag funderar på att köpa en 540 e39 ev kompressor mata den! Funderar på att åka en vända till tyskland å leta 540 6v till bra pris.. eller så letar jag m3.. ev annan turbo bil!

Nu vill jag ha lite bra tipps! svårt att bestämma mig vad jag ska göra!

blir de kompressor så blir de vinter fix! samt spara pengar!

Nått skoj för 150 000kr har jag tänkt mig!

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
150.000 kr får du inte mycket skoj för, inte en fräsch 540 E39 i alla fall. Sedan kostar ju resa + kompressor minst 50.000 kr.

roadZter
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
"stoffe" vad ska du med så mycket hästar till när du inte kan hålla dig på vägen !
köp dig en 316i med stödhjul, så kanske du inte välter lika lätt som med m3:an !!

/Niklas
Tror att det går bra att hitta en fin 540 e39 från 96 och framåt för 150 KSEK och därunder..just nu får man träff på 53st på mobile...vore konstigt om alla vore skäp. Beror på hur kinkig man är på miltal, färg och utrustning.

Ett större bekymmer är väl att man kanske behöver ha en nyare bil än 96 och med mindre miltal för att få en lyckad kompressorkonvertering...eller är jag fel ute nu Asken?

/Simon på väg mot 2000 inlägg!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En turbo/kompressor matning kräver att motorn är i godkondition. Askens 540 är inte en lågmilare direkt. Men låga mil innebär ju oftare bra kondition på motorn förutsatt att den är rätt servad och omhändertagen. En 540 för runt 150 går säkert hitta.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ess utför inte kompressor konvertering på långmilare, endast välskötta lågmilare sägs det. Då bör det vara en lågmilare du köper om du inte tänkt skruva själv...
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Var går då gränsen för en "lågmilare"? Kan tänka mig att det finns lite delade meningar om det...

roadZter
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Lågmilare är <- 2000 mil i mina ögon. Sen får man nog gå på motorns skick snarare än mil.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Personligen bedömer jag en bil som lågmilare beroende på mätarställningen i jämförelse med årsmodell. En 328 -95 som gått 5.000 mil är en "lågmilare" i mina ögon... Men precis som acey säger så är det i första hand motorns skick och inte själva milen som avgör om kompressorkonvertering är aktuellt eller ej.

roadZter
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
dannezeta: Jo fast åren sliter också på motorn. Kring 2000 mil så bör en motor vara i fint skick och därmed en senare årsmodell. Kommer man in med en 328 -95 med 5000 mil så ger inte det per automatik en motor som klarar av en kompressormatning. 8 år gör endel på en motor.

I vanliga fall så håller jag med DZ, 5000 mil på en -95 är en lågmilare.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
acey: Don't get me wrong. Jag var mer inne på definitionen "lågmilare" än om bilen i fråga är lämplig för kompressorkonvertering eller ej (jag kanske rörde till begreppen en aning). En lågmilare i dina ögon var ju en bil med max 2.000 mil på mätaren.

roadZter
Tror nog inte att ESS ställer krav på att det måste vara en lågmilare. Asken här på forumet har som bekant konverterat sin bil och den har gått en avsevärd sträcka. Däremot kanske krav ställs på god kondition hos motorn.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.