AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.113

Rost behandling?

tf
6
tfmt
318 sedan,1996
Har importerat en BMW 318 från Tyskland. Och ska nu rostskydds behandla den. Nån som kan några bra tips på hur man ska göra det på bästa sätt? Utan att lämna in den.
pjotor
Lämna in den.
tf
6
tfmt
318 sedan,1996
Så man bör ej göra det själv då?

Be real.
BeeMWe playboy
Nej för kladdigt jobb

Teknikens värld 1974
Polisen blev ifrån åkt på E4an i 170 km/h. Mannen trodde de ville tävla. Polisbilen var civil.

(M)irc Dalnet #bmwpower
pjotor
Dom som gör rostskyddet anväder sig av små slangar och sprutar medlet mellan karossen så att det kommer i dörrar, golv samt alla svåråtkomliga ställen, och naturligtvis underredet.

Först tvättar dem bilen noggrant, låter den torka 2dygn sen lägger de på en tunn tektyl, torkar, sedan sluter de med en tjock tektyl.

Det blir en del jobb att göra själv, och det lär inte bli lika bra som när en firma gör det.
tf
6
tfmt
318 sedan,1996
Ok. Vad kostar en behandling? Kollade på ett ställe skulle visst ha typ 5200:- För underrede och dörrar/balkar. Tyckte det verkade mycket pengar.

Be real.
pjotor
Lät lite dyrt, ring och kolla med nåra fler du borde väl klara dig undan med max 4000kr
no
245
nos
540iA Touring -99
Ehm är ni rädda för att bli smutsiga?
1 liter kostar 80 spänn, det går åt max 8 lite på en bil.......... räkna själva
(och då vet man hur det är gjort)

Nos 325iM -89
tf
6
tfmt
318 sedan,1996
Håller med Nos. Har du några hemligheter. Typ vad är viktigt att inte missa och sånt? Finns det verkligen inget rostskydd på Tyskimporterade bilar?

Be real.
pjotor
Hur har ni tänkt att gå tillväga när ni ska få tektylen inne i trösklar, dörrar, etc. hoppas ni har utrustningen annars blir det inte roligt.

nos ang. (och då vet man hur det är gjort) jag VET att en firma skulle göra det mycket bättre än dig hur du än bär dig åt.
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
det är nog sant att en firma skulle göra det bättre, men det är faktiskt inte svårt att göra själv.
det finns färdiga hål med plastpluggar så att man kommer in i alla utrymme, firmorna borrar ju knappast nya hål i bilen för att få in det! och utrustningen är bara en plastslang på tecktylsprutan och ett munstycke längst ut som man köper nästan var som....

323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Gör det själv. 4-5 tusen är rätt mycket pengar.
gör du det själv kommer du undan med 8-9 hundra för
sprutmunstycke som du kopplar till kompressor o medel.

Rydberg
cm
42
cmcswe1
735, 89
Har just rostskyddat min 735, inga problem det går åt ca 3liter under skärmarna. 2liter till underredet.
Jag skulle aldrig göra det utan kompressor och en riktig rostskyddsspruta. Jag la ca. 2 timmar på uderredstvätt, torkade sedan bilen med fläktar i 12 timmar. Jag inbillar mig att det blir perfekt för inte en mm är utan rostskydd. Jag valde att utföra detta själv pga. av urdåliga erfarenheter av tidigare inlämmning till sk. auktoriserade, vilket höll ca. 1 år. Vill inte dra alla över en kamm, men jag vägra bli bränd en tredje gång.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Jag sprutade hela bilen med kallpressad rå linolja (utom taket).Ska spruta underredet varje sommar.
Men om ni ska göra det så akta er för att låta det komma/torka på lacken.Det "enda" som fungerar då är lackrengöring.

M3-97
tf
6
tfmt
318 sedan,1996
Man måste alltså rostskydda import bilar?
Det finns allstå inget rostskydd innan som hjälper mot svenska vintrar?

Be real.
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Ett mycket hett tips är att inhandla en dunk sågkedjeolja till en motorsåg och spruta bilen med det.
Jag ska lämna in min E36 för sprutning med sådan olja. går på 400:- totalt för att spruta hela bilen. Måste dock stå och torka ca ett dygn efteråt och det luktar lite olja i bilen i början.

Skärmkanter och underrede bör sprutas med tjockflytande underredsmassa för att stå emot stensprut m.m. Är inte lika noga under bilen som i skärmarna. Sprutas inte skärmarna regelbundet så mattas plåten ut och det blir inget kvar. (Gäller ej plast innerskärmar).
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Priset är alltså inklusive arbete + material
tf
6
tfmt
318 sedan,1996
AndersG
Var gör man en sådan behandling?
Och är det lika effektivt som dinitrol?

Be real.
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jag vet en kille i värmland som gör det. Vet inte något annat ställe.
Det är mkt effektivt, speciellt om man lämnar in bilen en gång/år.
Han jag gör det hos berättade om en gubbe som hade haft en gammal 240 sen ny och han hade sprutat bilen åt gubben varje år. Det fanns inte en rostfläck på bilen. Så det är inte helt ineffektivt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.