AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.457

fått fått kladd från björkar över hela bilen:(

jeppe_L
min bil har stått under några björkar över helgen, o nu är den ful med kladdiga prickar, som jag inet får bort...

nån som har nåt tips på hur man ska få bort det????

18år= lite pengar:(
Fa
227
Falcon
325 -93
Jag har haft samma på min, det är bara att avfetta och sedan rubba bort det.
Enda sättet att få bort kladdet.
Mvh peter
jeppe_L
okej...tackar!

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
jeppe_L
Eftersom björksav är sockerlösning tror jag inte att avfettning är rätt metod. Prova om inte riktigt varmt vatten löser saven.
mvh

BLJ
jeppe_L
okej...det har jag inte tänkt på...ska tsta med varmt vatten först..

Sök lite på bilvårds forumet så hittar du svaret du söker ( diskuterades i sommras tror jag..)

Lösningar mellan "låt skitet sitta" och omlack figurerade...

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Gasar-Magnus
Det här är inte mitt problem!
Skrev ett inägg om varmt vatten vet inte om det funkar men kostar ju ingenting att prova.
Men ditt svar "sök inlägg så hittar du" gör mig lite iriterad.
Jag har försökt hitta inlägg som stämmer med frågeställningen men misslyckats. Om du vet svaret skriv det eller en lägg en länk till inlägget.
Tycker att det börjar bli lite för mycket "sök inlägg här"
Vi som är här ofta och har sett bra inlägg borde lägga en länk till inlägget och inte bara skriva "sök"
Meningen är väll ändå att vi skall försöka hjälpa varandra!
mvh

BLJ
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Psst.. Bengt:
Jag tror att "Gasar-Magnus" har den teksten med "Sök först .." i sin signatur helt enkelt:-)

Förövrigt så fick jag bort mitt kladd med massa varmt vatten, men väntar man för länge så får solen det att sitta riktigt bra i lacken..

Signatur:

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Bengt: kollat denna tråd t.ex?

Länk

(sök ord "björk")

Sen för att vi skall kunna hjälpa varandra på bästa sätt är en god start att ställa frågan i rätt forum (denna fråga torde ju vara en typisk bilvårdsfråga, inte sant??)

Varför då detta ständiga hänvisande till att söka inlägg??
Jo, låt oss använda en liknelse:

Du kommer til ett bibliotek ställer du dig då i entren och skriker "jag behöver en bok om kamaxlar till BMW-58" ??
nej troligtvis inte, utan du går förmodligen först runt och kikar efter boken på rätt avdelning, letar dig till rätt avdelning Om du då inte hittar boken där då går du till informationen och frågar efter en bok om kamaxlar till BMW -58 så får du adekvat hjälp...

Vad har nu detta med mig att göra undrar du??

Jo för varje gång man ställer samma fråga startar en ny tråd ( tar plats på servern, plats är pengar ( BMW power är en ideell site..)) samt att forumet (kunskapsbasen) "urvattnas" så att i stället för en eller två trådar med flera inlägg som grundläggande analyserar och löser ditt problem, får du 25 trådar med tämligen "vattningt" inehåll ( jfr 25 man som all står i biblioketets dörr och skriker efter böcker om kamaxlar på BMW -58)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har själv en björk som savat i ett par veckor. Gjorde en ordentlig rengöring på bilen förra helgen och allt var frid och fröjd. När jag sedan gick ut till bilen på kvällen så var fönsterrutorna alldeles klibbiga och lacken väldigt sträv.
I dag tvättade jag bilen med varmt vatten, tog fram Sonax Professional Cleener och svepte på för hand och rengjorde ordentligt och direkt efter använde jag Sonax Professional Wax. Har inget klibb alls kvar på karrosen men på rutorna fastnar det, men går bort med fönsterputs.
Så tipset är att köra cleener på hela bilen och VAXA den så är det bara att tvätta bort björkklibbet om det sätter sig mer.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Gasar-Magnus!
Om det gäller att taga plats på forumet så tar det lika mycket plats att skriva sök inlägg som att lägga en länk till ett bra tidigare inlägg!
Jag sökte också på björk hittade samma tråd, killen fick en del tipps men blev han hjälpt?
Jag håller fullständigt med dig om att man skall söka först och fråga sedan, och ditt "gamalt BMW ordpråk" tycker jag är ett bra sätt att underteckna med.
Men jag vidåller att vi skall lägga länkar till gamla bra inlägg, det urvattnar inte forumet utan berikar det.
mvh

BLJ
Det bra att söka först.

Visst är det okej att starta en tråd för att bli hänvisad om det finns nån bra tidigare tråd.

Men däremot är det väldigt irriterande att folk har så svårt att starta rätt trådar i rätt avdelning. Detta hör ju solklart till "Bilvård"!!

Lycka till med björkarna Jeppe_L :)
karlerik
Tvätta bilen som vanligt
Roger med skolbuss o limo under björken!
Men visst det e jobbigt o komma ut till en kladdig bil varje morgon..
jeppe_L
villl bara göra ett inlägg om att: Det där iden med varmt vatten funkade utmärkt!! gick bort hur lätt som helst...

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
jeppe_L!
Tack för det då var mitt inlägg någåt nyttigt och inte "läs tidigare inlägg"
Tack för att du svarade och bekräftade, det är det här som får forumet att vara så bra!
Någon ställer en fråga, flera svar, rätt svar bekräftas av den som har ställt frågan.
mvh

BLJ
jeppe_L
bengt!

Jag håller med dig...alla borde svara på vad som är den rätta lösningen på problemet...allt blir så mycket lättare då:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.