|
|
|
|---|---|
|
Det låg ett djur på vänstra körfältet strax söder om Uppsala, hade precis kört om en bil så ja låg på ca 130 Km/h. Hann inte få i helljuset och så plötsligt ligger något på marken, jag hann väja halva djuret så kände jag en smäll. ett grovt knak samt bilen hoppade till, nu tänkte jag nu är fronten sabbad samt däcken.. tittade till bilen efter nästa avfart och då vade det bara kommit lite blod och sånt på fälgen. Vad tur man kan ha, MEN.. ska undersöka bilen snart så att inget annat hänt. Kan bilen tagit skada på något annat sätt tex hjulupphängningarna el dylikt? Det blev som sagt en riktig smäll. Mvh/Soki | |
VIP |
Du borde nog oroa dig mer för djuret än din bil tycker jag.... |
|
vadå oroa sig mer för djuret? skulle han ha stannat, skrapat upp samt kastat in rådjuret i bak och kört till närmaste veterinär? samtal till lämplig "assistanskår" hade väl kanske inte skadat.. |
|
|
VIP: Rådjuret låg på marken och vad jag hann se så levde djuret inte, man såg blod på marken och någon hade redan kört på djuret. Sedan stannade jag vid nästa avfart och svängde av till en bensin mack och talade om vad som hänt, vad mer skulle jag gjort? Frågan var dessutom vad som kan ha hänt bilen, inte om jag handlat rätt/fel vid denna situation. Mvh/Soki |
|
|
Soki - du har inte mycket flyt med bilen du... :( Kolla bara så det inte kommit några missljud som inte funnits där innan. Du kanske t o m ska låna en lyft nånstans och kolla så att du inte ser nåt som inte är som det ska i fram- och bakvagn? |
|
|
liste: Har haft en massa otur på sistone, men turen vänder nångång allafall, (Hoppas jag).. Inga missljud vad jag märkt idag när jag va o kollade, gjorde också en stortvätt i Gds hall fast hitta inget. ska lämna in bilen till Bmwgroup imorgon för byte av länkarm så då passar jag på att kolla igenom bilen en extra gång. *suck* Mvh/Soki |
|
|
har du märkt nån skillnad på bilen sedan smällen? skit i djuret..... det är ju BMW:n som kanske är skadad.... Jag höll på att köra över en gubbe på E4:an för ca en vecka sedan som mitt i mörkret försökte ta undan en grävling som legat ca 1m från mitträcket i över en vecka... precis när jag svängt ut för att köra om en tradare så får jag syn på gubben, som tur är så håller sig tradaren åt höger så det fanns plats åt oss alla tre men det är bara att låta skiten ligga kvar tills man kan informera polisen om att dom måste ta bort det för trafiksäkerhetens skull. i mina ögon gjorde du inget fel iafl. Frazze |
|
|
Offtopic maybe: Men vad är det som får djuren att springa mitt ut över vägen? Ser de inte att det kommer något stort emot dom med hög fart? Rådjur och liknande? Råttor och möss hinner inte uppfatta det kanske, el det är vad jag hört allafall. Mvh/Soki |
|
|
Min erfarenhet av rådjur är att de som står vid kanten kör man aldrig över men när rådjuren har brått och skall över vägen så kör man alltid över det andra rådjuret som hoppar över. det slår aldrig fel. Jag har nog kört över en 5-10 rådjur och ett par älgar när jag körde lastbil på natten i det mörka småland. man blir härdad efter ett tag till slut så bromsade man inte ens det dunsade bara till lite i älggrillen. Det jobbiga var när man skulle backa en 50-100meter med 24meters lastbil mitt i natten och kolla resterna efter rådjuret och ringa efter närmaste jägare om det fanns något kvar. MVH Daniel ~~~~~~~~~~~~~~ Länk |
|
|
Man kan nog åka dit för smittning om man inte anmäler att man kört på ett så stort djur. Rådjur och större är man skyldig att ringa polisen och berätta vad som hänt. |
|
|
Förbjöds inte "viltbågarna" i fronten på lastbilar just av den anledning att allt för många smitningar skedde? "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
| Har varit snack om att förbjuda viltbågar, var nåt inslag på trafikmagasinet. Det gällde dock personbilar. Dom är hårda att bli påkörda av, många dör i onödan. | |
|
Det är klassat som smitning att inte rapportera till polisen. Man skall stanna på platsen och vänta in polis som kan avliva djuret eller kontakta markägaren om det skulle vara ett sådant djur. Ren t. ex. Hoppas allt löser sig med bile och att det inte blev alltför stora skador, men var försiktig med att ange sig själv för smitning här, det är ett tips. |
|
|
Hmm.. vi åkte ju till en bensin mack och talade om vad som hänt, eftersom det visste redan om att ett djur låg på marken i ett körfält så tog jag för givet att polis redan var tillkallat. Mvh/Soki |
|
|
Har kanske begått brott utan att veta om det!! :(( Mvh/Soki |
|
|
Bra att veta till nästa gång. Anledningen att man skall stanna vid platsen och rapportera är för att de skall kunna söka upp skadade djur och avliva dem. Har man ingen mobil eller ingen täckning så skall man märka upp platsen tydligt och bege sig till närmsta mack eller telefon och ringa. (Man får ju en viltremsa på bilprovningen. Det är detta den är till för) Sen om den ligger i vägbanan så är det bra att backa upp mot djuret och sätta på varningsblinkers för nästa som kommer kanske inte har samma tur eller skicklighet som du och inte klarar att hålla bilen på vägen. |
|
|
Tack Hubbe325 detta ska jag lägga på minnet. :) Mvh/Soki |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.