AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
465

BMW 525i

Hejsan i bmwpower forumet.
Jag skulle vilja skriva en liten rad här, jag är något ny på de här med bilar, som ni kanske förstår av min låga ålder, 18år, snart 19.

Jag är sugen på en 89as modell utav bmw 525i, men som jag sa, jag vet inte alls mycket, och jag kanske missat stor del utav informationen på er sida, men en sån bil skulle vara min första bil, kan någon utav er ge mig en liten detaljerad information om varför de skulle vara dåligt att köpa en sån bil som första bil, eller varför man ens skulle köpa sig en 525i.
Men självklart vill jag också veta, varför ska jag köpa en sån bil?
Varför just den modellen, osv.

Som ni kanske förstår är inte alla födda med silverskedar i munnen och får nyaste bilarna automatiskt, självklart har ja ett bilkonto till en dyrare bil, där jag redan bestämt mig vad jag vill ha, men den skall jag vänta 3-4 år till med, nu är de så att ja är sugen på en 525i 1989, billig iaf.

Tacksam för ett seriöst svar.

CQR.nu Network!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej Marcus och välkommen till forumet, ska du ha en 525 tycker jag du skall satsa på den med 24ventils motorn (samma som i e36) den går mycket snålare och har mera kräm än gamla motorn (M20) 24 ventils motorn har 192hk och 8 ventilaren har 170hk... tyvärr står ju dom med 24v lite högre i pris.... Vet tyvärr inte exakt vilket år 24 ventilaren kom men det kanske någon annan kan svara på.

Lycka till med köpet....

-----------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
8 ventilaren???? 12 ventilaren menar jag ju så klart...

-----------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
1991 tror jag 24v-motorn kom, kan även varit sent 1990?
Jag har kört båda modellerna, alltså både 24v och 12v, och visst är det skillnad på bilarna! Men köp hellre en riktigt fräsch 12-ventilare istället för en mer halvtaskig 24v-ventilare för 30000 kr.

E34 är underbart trevliga bilar. Ruskigt bra komfort, trevliga köregenskaper och sedan en känsla av att det ändå är så modernt. Känns som om man inte kan få en mycket modernare bil för runt 25000.

Jag ser inget dåligt i att köpa en 525i som förstabil. Lägger du ner lite pengar på utseendet så har du dessutom en riktigt, riktigt snygg bil! (självklart snygg som original också) =)

Som jag trodde, jag fick höra mycket bra om detta forum, och jag är mycket nöjd, trodde ja skulle få massa oseriösa svar och så, så tack för seriösa svar, och tack till er som gett mig dessa svar, men de finns fortfarande ett par obesvarade frågor som finns, och även nu när ja läst detta har de tillkommit några frågor, som när man moddar en bil, vad är fint att sätta dit? förutom solrullar då ;)

Man har även hört ryktas att BMW krånglar mycket och att man får lägga ner mycket pengar på bilen, eftersom delarna är inte billiga, vad säger ni om det?

Skulle man kunna köpa sig en 525i utan att vara orolig över att alla ens pengar skulle gå till bilen?

Tack för ett underbart forum!

CQR.nu Network!
Utseendemässigt är bilen underbar, förutom insidan, finns de något sätt att ex byta ut inredningen till ett billigt pris osv?

Som ni kanske märker, jag kan ingenting om detta område, bilar och sånt, så jag ber om ursäkt om min okunnighet, men när man kommer i min ålder, så måste man väl börja någonstans antar jag =)

Tacksam för svar! ;)

CQR.nu Network!
Förlåt, jag spammar forumet, Tompas inredning var väldigt vacker, var de orginal, eller något man kan tillägga?

CQR.nu Network!
Ac
143
Acer
520i -89
Dyrt och dyrt, det har jag också hört av flera som har sagt till mig att varför köpa en bil som e dyr o laga, men tyvärr finns det många okunniga, tycker inte att iaf min bil har varit så dyrt som jag också själv trodde i början, men det som känns mest är försäkringar, den kostar så det smakar
Vad kostar isf en försäkring på en sådan här bil?

CQR.nu Network!
ska du tona rutor, tona ljust runt om, det blir snyggast så, hur jag tänkte var att man sätter en ljus film på framsidorutorna och en lite mörkare film (typ 10-15% mörkare) på baksidorutor och bakruta. det blir snyggt

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
E-34 525 i -89 Utmärkt val av förstabil!... 170hk...12V
Finns ju någorlunda stylingkit till den.
Försäkring?..allt från 8-16,000;- ber på var du bor, körkort.osv.....
Hur långt har bilen rullat?
Kolla bakbalksbussningar,länkarmar,allmänt framvagn,spindelled,osv....Toppen, kolla tempen,avgasrör om den e temporärt fixad(brukar rasa vid -89)....

///FrIIk///
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Marcus:
Personligen tycker jag inredningen på E34 är riktigt snygga och stilrena. Den som du såg på bilderna var min f.d. 735, alltså ingen 5-serie inredning... Snäppet finare ;)

Om man ska få en e34 riktigt snygg så räcker 17" fälgar, sänkning och vita blinkers runtom. Dom blir så feta då! Inga jäkla kjolpaket.

Angående försäkring så är mitt tips att gå in på ex. www.folksam.se och se vad det kostar för just dig. Om du vill lägga pengar på annat vettigt så ställer du bilen på farsan eller morsan. Man kan ha roligare för dom pengarna du sparar, även om det innebär en risk om något skulle hända. Jag skulle fått betala 15000 kr/år i helförsäkring om jag haft min 520i på mitt namn. 19 år och bor i Göteborg. Tokdyrt!

Lcyka till!

CQR.nu Network!
oj, förlåt mig, jag tillkommer såhär på slutet utav hela tråden.
Skulle en BMW 525i för 24.500 något att ha, jag menar toppackningen på en del bmw-bilar verkar ju bara rackla enligt rykten, så?
Har någon nån idé?

CQR.nu Network!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.