AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
639

Den förbannade styrsnäckan!

ma
57
maskinisten
530iAT -01
Hej alla BMW-vänner!
Har just plöjt igenom högen av inlägg ang. styrsnäckor.
En fråga jag sett, och som jag själv har, men som jag inte finner något svar på.
Vad är den lilla justerskruven på snäckans framände till?
Jag har inte mer att ta på min snäcka, den övre skruven, och snäckjäveln är fortfarande glapp. T.o.m frun stör sig på det nu!
Men den lilla skruven, det ser ut som om den skulle kunna reglera rattaxelns axial-spel. Har inte testat att pilla på den ännu. Men i min desperation kommer jag snart att göra det!
Någon som sett en sprängskiss på en snäcka?
Någon som vet vad den gör?

Hade!
/Nils
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det går att justera glappet i styrsnäckan med spårskruven med låsmutter som sitter på styrsnäckan.Men.. endast små förändringar kan göras, risken är att snäcken nyper i ytterlägena.
Har du kollat att det inte är någon annanstans det är glapp? T.ex styrleder , hjälpstyrarm, mittstag, spindelleder? Ett sätt kan vara att någon sitter i bilen och juckar raten fram och tillbaka i mittläget ca 5 grader åt vardera hållet ganska snabbt och du tittar i motorum och under bilen på resp leder med bilen ej upphissad.
FAF.
ma
57
maskinisten
530iAT -01
Glappet är i snäckan.
Glömde skriva det, har kollat allt! Teleskåpet till den ställbara ratten, styrleder osv. Om jag tar direkt på rattaxeln i motorrummet kan jag röra den utan att utgående arm rör sig!
Ska förtydliga mig!
På min snäcka finns det två skruvar med kontramutter!
En större insex på ovansidan(med kontramutter typ 17 el. 19 mm) och en mindre insex(tror jag) på framkant, liksom i rattaxelns förlängning, med en mindre kontramutter typ 13mm (denna är märkt med gul märkfärg).
Vilken är det man kan justera på?
Jag tog för givet att det var den övre stora, men där finns inte mer att ta!
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Du kan spänna det något.Hissa upp bilen så att inte hjulen stretarimot ställ hjulen rakt fram det är endast då som en snäcka inte glappar.Kolla om den glappar nu om den gör det så lossa låsmuttern och vrid ner insexskruven något så att den slutar glappa.Den får absolut inte kärva i mitten läget.
ma
57
maskinisten
530iAT -01
Men igen då!
Jag har redan testat detta, med skruven som sitter på ovansidan av snäckan! Det går inte att ta mer på den för då börjar det kärva!
Ingen som vet vad den andra skruven är till??????
ma
57
maskinisten
530iAT -01
Den lilla skruven vrider man alltså inte ner om man drar åt den, man vrider den i så fall snett uppåt/bakåt, mot ratten så att säga!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.