AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
936

Polerings & Waxnings Tips...

Kr
273
Kristijan
BMW 525iMk -01
Ska polera min bil nu så att den glänser, laga lite stenskot minder repor o waxa den.....Hur exakt o i vilken ordning ska man göra för att få den bästa resultatet? Först, så klart tvätta bilen rejält (avfettning) sen me en Lack Cleaner Metallic (Turtle Wax), sen med en Bil polish (Sonax) så att bilen får upp glansen och till sist laga stenskot och mindre repor( Turtle Wax Lackstift o lackbehandlings wax). I vilken ordning ska man ta det. Ska polera med polerings maskin eller för hand ? Blir det bra om man tar det för hand? Och är det bra att ta med Cleaner först? Skulle vara väldigt tacksam för hjälp.
Bland annat detta hittar du till vänster under GDS.
Länk

Karlskrona träff
Länk
Länk
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
använd sökfunktionen så slipper man repetera all tips 564896598645 gånger. :)

Mvh
Skalman (lack o Rec)
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Laga stenskott i god tid INNAN poleringen så hinner lacken härda och du kan tom rubba och jämna övergången ny/gammal lack.

Om Turtle Wax lackstift + lackbehandlingsvax är vad jag tror: Färgstiftet + färgvax så anser jag det vara rent skräp. Det har varit en mängd inlägg på olika forum av användare som har varit mycket besvikna. Att lägga skokräm i repor kan förbättra en riktigt risig lack, men på en modern bil med klarlack ser det inte vettigt ut och ger i vilket fall en kortvarit effekt. Passar "Ärlige Harry".

Det man skall göra är att rengöra och polera lacken noggrant )bäst resultat med en maskin) och sedan lägga på ett bra och skyddande vax - alltså ersätt Turtles Color cure (om det var det som du avsåg använda) med tex Sonax Hårdvax så tycker jag att ditt grundläggande upplägg verkar OK. Kolla in Stacken Bilvård för fler tips - kunskap är avgörande för att lyckas!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.