|
|
|
|---|---|
|
Hej! När jag kollade oljenivån på min 325:a igår hade den sjunkit en bit, varpå jag åkte och köpte en liter Castrol SLX, samma som BMW fyllt på enligt servicepappren. Fyllde på en halvliter, men när jag startade i förmiddags så gick det lite segt när jag hade vridit om startnyckeln och motorn skulle starta. Det har blivit värre för varje gång jag startat bilen idag, och det känns som att den inte är lika pigg när jag kör. Har jag fyllt på för mycket olja eller??? Och måste jag isåfall tömma ut lite innan jag fortsätter köra? Tacksam för snabba svar! Mvh: Akermo | |
gangsta_toth |
Jag antar att du har kollat oljenivån efter påfyllningen? Vad visar den? Mvh, Robert. |
|
Hej! Jag har bara haft möjlighet att kolla när motorn fortfarande var varm, då låg nivån lite över det övre strecket. Kan det vara så känsligt? |
|
ant |
Vet ej om det är så känsligt, men det känns som en dum idé att chansa. Det bästa vore om du kunde tömma ut all olja och hälla i den oljevolym som BMW sagt att det ska vara i den motorn. Då vet du att det rätt och får på så sätt se om din oljesticka visar fel. ========== Länk |
|
Får åka in till BMW-handlarn här i stan på måndag och höra vad dom tycker. Tack för svaren! Akermo |
|
|
"...lite över det övre strecket..." har säkert ingen större betydelse! Du måste säkert komma minst 0,5- 1 cm över det övre strecket innan du märker något särskilt. Och det är inte ens säkert då! Likaså tycker inte jag att 0,5 liter påfyllt borde innebära något speciellt för motorn. Inte ens om oljenivån låg på övre strecket när du fyllde på. Men det är klart att felsökning innebär ju att systematiskt eliminera tänkbara fel ett och ett tills felet är borta. Då vet man vad som var fel och det är bra att veta inför framtida felsökningar. Så jag skulle nog också börja med att tömma ut en halvliter olja och se om det blir bättre! Per L |
|
|
Hej igen! Bilen är ännu mer svårstartad när den är varm (oljan är väl större då?), och när jag förut idag kört bilen varm efter ett par mil och stannat för att tanka så gick det jättesegt. Plus att hela färddatorn nollställdes, kan det ha något med batteriet att göra? Hjälp mej snälla! Mvh: Akermo |
|
gangsta_toth |
När oljan är varm, så blir den tunnare. Så egentligen bpdre den inte bli mer segstartad då. Tror det är bäst att du kollar batteriet. Mvh, Robert. |
|
Har använt batteriladdare idag, var lättare att starta efter det. Får se hur det är att starta imorgon. Vet inte om det smyger iväg ström någonstans? Tycker bara det var konstigt att problemet uppstod så fort, utan några indikationer på att det var på väg att bli dåligt. Jaja får se hur det är imorrn. Tack för hjälpen! Akermo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.