AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.017

Skakande bil

Visa användare
108
Crillco
Bmw 325 -94
Har precis märkt ett litet fel på min 325:a.
Det är så att när jag står med kopplingen i drag läge o börjar rulla sakta fram kan bilen börja skaka som f*n. Blir oftast när bilen kommer upp i lite temp.
Nån som vet vad som kan va fel

Hellre dör jag än byter ut min bimmer mot en sosse kontainer
Hej!

Fick samma fenomen på min BMW.
Hjälpen är nära.

Jag åkte ner till stadens bästa BMW mek och han visste direkt vad felet var. Det beror på kopplingen, dagens kopplingar har ej asbest i sig och dessa bilar är känsliga för just detta. Han gav mig rådet att köra på 4 vxl och sedan slira lite på kopplingen.
Ganska ordentligt men akta så du inte bränner kopplingen.
Jag frågade om kopplingsbyte var aktuellt och han sade att det inte finns någon anledning till det om den ej är dålig. Tydligen "fäller" dagens lameller lite och då kan man få slipa av ytan lite på detta sätt. Kan även tillägga att min bil skakade vansinnigt mycket. Efter jag gjort detta så försvann problemet.
Även om du byter koppling så lär detta komma tillbaks någon gång igen. Testa! Det är garanterat lösningen.

OBS : slira på kopplingen med måtta, så du inte bränner ut den.
Jag fick göra det ett par gånger.
MVH
Visa användare
108
Crillco
Bmw 325 -94
Oki tack för svaret ska testa

Tjenare!

Fungerade mitt tips?
Förmodar det, men det vore kul att veta.

MVH
Visa användare
108
Crillco
Bmw 325 -94
Vet inte än riktigt. Va ute igår o slira lite med kopplingen. Har inte hunnit testa om det funkar än =)

avan10
Hei!

Har opplevd det samme to ganger den siste måneden, det skakade så jeg trodde hele bilen skulle falle sammen. Ene gangen skjedde det etter en stund med køkjøring, det var akkurat i oppstarten - å kjøre 5 km/t i 1. gir eller 50 i 4. gir gikk helt fint.

Jeg nevnte problemet for en kamerat av farsan som har hatt bilverksted i 40-50 år, og hans umiddelbare teori var at det har kommet olje eller grease på clutchen, som må brennes vekk ved sluring på gir. Så det ordner seg selv! Men et sted må jo olje/greasen komme fra, har ikke fått undersøkt det ennå¨, så jeg vet ikke om teorien stemmer!

...og forresten, hovedservice til ca. 3500 SEK er vel en OK pris?

avan10

Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
En gammal koppling blir hård efter ett tag, och när man slirar lite med den så blir det så att bilen skakar lite för att kopplinger är så hård. Vill man bli av med det får man byta kopplingen.

Inte säkert att min teori stämmer på din bil, men detta är vad jag har lärt mig...
Visa användare
108
Crillco
Bmw 325 -94
Couglin ditt svar verkade funka. Bilen har inte skakat 1 gång än =).

Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
92or, 93or 94or hade BMWs första typ av asbestfria kopplingar. Som vanligt med ny teknik funkade den inte så bra i början. En ny typ kom på 95an, på denna bildades inte den typ av beläggning som kan bildas på den tidigare. För att garanterat bli av med det: byt koppling. Couglins råd fungerar garanterat, men jag skulle kunna tänka mig att man måste göra det igen efter ett tag. Detta sliter ju en del på kopplingen så den kommer ju behöva bytas ändå, så det är ju egentligen bara ett sätt att skjuta problemet ett tag framåt.
St
50
Stefan K
320i touring -01
Har tidigare haft en 318 -91 och en 520 -93 med samma problem.
Har idag en 320 -01 även denna visar samma tendens men aningen "mildare".
Visa användare
53
Pshyx
320i -93
Ni alla har ju samma problem som jag!!
Jag ska prova att slira på kopplingen o se om det försvinner! Men frågan är ju hur länge?? För det lär ju komma tillbaka och det är ju de man inte vill!!

Men man tackar för alla fina svar!!

Mvh Mattias

Ska prova alla bilmärken innan jag dör!! Förutom OPEL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.