AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.185

Nyfiken på en Z3 men besviken efter provkörning!

Länk

Var och provkörde bilen som jag ni kan hitta på länken.
Blev otroligt besviken tyckte den var svajig och inte alls sportig.
Så är det bara M modellerna som är sportiga?

Kör just nu Subaru Impreza 98a
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Allt handlar om förväntningar, svårt att säga vad som passar just dig. Hur skall du använda bilen, bara glida eller köra lite hårdare ibland? Den Z3 du körde har en rak 6 cylindrig motor på 170 hk, kanske kan en Z3 med 2.8 (193 hk) eller 3.0 (231 hk) passa bättre utan att du behöver köpa värstingen på 321 hk. Det är ju också så att cabbar har en aning sämre vridstyvhet än bilar med plåttak. Lycka till!

roadZter
Har aldrig kört nån cabb själv och bara åkt i en Corvette 70a.

Men blev jättebesviken faktiskt är det stor skillnad vad gäller chassi när man kliver upp till en M modell?
Kolla här Länk och se om du blir klokare. :-))

Karlskrona träff
Länk
Länk
Tack Micke det var intressant läsning.
Tror du skall prova en coupe istället, roadstern skall enligt uppgift vara lite vekare i karossen. Även om min sänkta och hjulmodifierade bil är allt annat än svajig.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
An
2
Anne
Z3 Roadster 2.8 -98
Själv köpte jag nyligen en Z3 2.8 som är sänkt och stabiliserad för att öka köregenskaperna. Tycker att den är toppen att köra, inte ett dugg svajig. Ligger som klistrad på vägen.

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Anne: Grattis till ett kul bilköp! =) Jag hade också en Z3 2.8 Roadster tidigare, håller med om att väghållningen är bra. Allt är dock relativt och bedömningen görs utifrån vad man jämför med. Vad för bilar har du kört/ägt tidigare du köpte Z3'an?

roadZter
chrille70
Jag har en nyinförskaffad Z3 2,2 -01 som jag trivs väldigt bra med. Jag tycker 2,2/170 hk motorn räcker gott, än om den kanske inte är något fartvidunder iofs. Men nu hade jag en Z3 1,8 dessförinnan så detta kan väl inte kännas som nåt annat än ett uppbyte... Jag har provat en 3,0 en gång och den kändes som en helt annan bil, mer sportbil liksom.

/ Chrille
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Efter mycket övervägande så valde jag att köpa en Z3 -02 enbart lite demo körd annars ny. Då har jag under lång tid jämfört med andra Mazda, Porsche, MGF och några andra likvärdiga.
Att Z3 skulle vara mer "svajig" tycker jag inte, utan fann flest fördelar med en Z3:a. Jag hade även spekulation på Z4 vilken jag tyckte föll mot Z3:ans utseende.
Som tur är tycker och uppfattar vi olika, annars skulle verenda kotte åka Z3:a.

Askåsen
Som jag sa det var den första cabben jag provkört. Förutom att ha åkt med i en Corvette 70a.

Efter som jag åker Subaru Impreza så kanske jag vant mig vid nått lite stötigare ( som jag inte upplever som stötig ).

Nej du alla skulle inte åka Z3. Alla skulle åka nån form av Super 7a. :-)
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Jag har även en Pontiac Firebird den känns väldigt svajig. Komforten är lite olika. Din Impreza känns säkert bra när den är lite stötig. Har aldrig åkt i en sådan, men tycker det är en intressant bil.
En Impreza är nog en mer kompromisslös bil än Z3, sen att det sitter en 4 dörrars kaross på den är en helt annan sak. En Z3 är nog mer lagd åt komfort än Impreza trots att den är mycket sportigare än många andra bilar. Jag menar Imprezan och Lancer EVO'n är ju födda ur rallybilar så att jämföra rakt av är väl inte riktigt rätt mot någon annan bil, inte ens en Porsche.

Det står inget i annonsen om det finns M Chassi på bilen du kört, det är stor skillnad på en M chassi bil och en utan. Men även med M chassit är jag rädd att Imprezan är ännu sportigare satt.

Själv har jag M Chassit men med fjädrar och dämpare utbytta mot clubsport diton, jag är väldigt nöjd med bettet i kurvorna.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
AT
56
ATG
528iA Touring-98
BMW C1 Executive-02
Hej,

En impreza är en mycket snabb bil framförallt när det svänger
(har kört Impreza med trim o 270 hp under en månads tid).

Dock att jämföra körglädje och prestanda i brutal kraft med
M-roadster blir inte rättvist mot den i min jämförelse mycket tråkigare jappsen.

Impreza= prestanda och tillförlitighet men ack så dötrist design
och råplastighet i dess ädlaste form.

Z3 tycker jag är en av dom moderna bilarnas mest lyckade design
men kvalitet och övrig passform kommer nog inte upp i jappsklass helt enkelt. Men alla tcycker ju trots allt olika

MVH
Generellt kan jag tillägga att det brukar vara lite olika med styvheten på cabrioleter. Jag har haft en Peugeot 205 CTI på åttiotalet och den bilen var lika styv som 205 GTI tyckte jag då. Men så hade den förstärkta underbalkar och vägde 150kg mer än standard 206 GTI tack vare det. Dessutom var bilen mycket kortare än andra cabbar och på så sätt mycvket mer robust och kompakt.
Jag brukar hyra cabrioleter endast när jag semestrar nu för tiden . Hade en Boxter i mars och tyckte att bilen var inte minsta svajig. Boxtern har dock en konstruktion som bygget på helt annat typ av ram med tvärbalkar både på höjden och tvären ( typ samma som sitter på Weismann coupe.) Samma sak med Chrysler Baron jag hade i höstas. Den var också stabil, den har ju balk som järnvägsräls och väger flera ton tack vare det.
Det är ingen hemlighet att Z3 är inte tillräckligt styv. Det har till och med BMW konstaterat själva under dem press konferenser dem hade i samband med Z4 lanseringen. Z4 lär vara lika styv som en täkt bil som resultat av detta.

Sedan kan man ju ha egna åsikter om detta med styvheten…jag har inte så mycket emot det själv, det ger bilen en viss karaktär, fast visst hjälper en grov strout brace och grova antirollbars en hel del.

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.